Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Bild
Tema: Modellera i lera
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skapa tredimensionella objekt med hjälp av lera, samt deras förståelse för form, proportion och tekniker inom modellering.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få möjlighet att uttrycka sig skapande genom att arbeta med olika material, här fokus på lera. Det centrala innehållet innefattar skapande av tredimensionella objekt och förståelse för form och proportion.
Kunskapskrav
Eleven kan använda olika material för att framställa tredimensionella verk och kan beskriva sitt skapande. De visar även förmåga att kombinera olika tekniker i sitt arbete.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande material är vanligast att använda för modellering?
A) Papper
B) **Lera**
C) Metall
D) Trä
2. Vad är en egenskap hos lufttorkande lera?
A) Den behöver brännas i en ugn
B) **Den torkar av sig själv**
C) Den är alltid färdigfärgad
D) Den fastnar inte på andra material
3. Vilket verktyg kan användas för att platta ut lera?
A) En pensel
B) **En rullpinne**
C) En sax
D) En skarp kniv
4. Vad är viktigt att tänka på när man skapar tredimensionella objekt i lera?
A) Färgen på leran
B) **Proportioner och balans**
C) Hur mycket lera som används
D) Ljudet när leran formas
5. Vilken typ av teknik innebär att forma lera med händerna?
A) **Skulptera**
B) Måla
C) Klistra
D) Göra skisser
6. Vad kan man göra för att förbättra sina lerobjekt?
A) Arbeta snabbare
B) Använda mer färg
C) **Tänka på detaljer**
D) Använda mindre lera
7. Vilken typ av lera kan man forma och sedan måla efter torkning?
A) Självhärdande lera
B) **Lufttorkande lera**
C) Baka leran
D) Klisterlera
8. Vilket av följande beskriver bäst en teknik för att kombinera flera lerbitar?
A) Klistra dem samman
B) **Skapa en helhet genom att trycka ihop dem**
C) Bara låta dem ligga intill varandra
D) Måla dem innan de sätts ihop
9. Vad är en viktig aspekt att beakta när man arbetar med lera?
A) **Att hålla leran fuktig**
B) Att bara använda färgad lera
C) Att alltid jobba i mörker
D) Att ha tyst i rummet
10. Vilken typ av objekt kan man använda lera för att skapa?
A) Endast djur
B) **Olika figurer och föremål**
C) Bara användbara objekt
D) Endast skulpturer av människor
11. När ska man låta ett lerobjekt torka?
A) Med en gång efter att den är formad
B) **Efter att man är klar med skapandet**
C) När man tröttnar på det
D) Innan man börjar forma det
12. Vilket av följande bör man undvika när man arbetar med lera?
A) Blanda olika färger av lera
B) **Att arbeta med torra händer**
C) Att vara kreativ
D) Att diskutera med andra
13. Vad kan vara en utmaning när man formar lera?
A) **Hålla leran fuktig**
B) Att göra det snabbt
C) Att använda flera färger
D) Att tänka på form
14. vilket alternativ beskriver bäst hur man ska tänka på sina former?
A) De ska vara så stora som möjligt
B) **De ska framhäva elevationer och djup**
C) De ska vara platta
D) De ska alltid vara symmetriska
15. Varför är det viktigt att reflektera över sitt skapande?
A) Det tar tid
B) **För att lära sig och förbättra sig i framtiden**
C) För att få beröm
D) För att visa sina vänner
Resonerande frågor
1. Beskriv din tankeprocess när du skapade ditt lerföremål. Hur växte idéerna fram?
Syftet är att ge elever möjlighet att reflektera över sitt skapande och sina kreativa tankar.
2. Vilka olika tekniker använde du under skapandet och hur påverkade de resultatet?
Denna fråga låter eleverna analysera sina metodval och sin kreativitet.
3. Reflektera över de utmaningar du stötte på. Hur övervann du dem?
Eleverna får en chans att tänka kritiskt och reflektera över problem lösta under processen.
4. Vad skulle du vilja göra annorlunda i ditt nästa lerprojekt? Varför?
Frågan uppmuntrar till framtida förbättringar och ger en insikt i deras utveckling.
5. Hur kan kunskapen från denna lektion kopplas till andra skapande aktiviteter?
Eleven får möjlighet att se sambanden mellan olika kreativa uttryck.
6. Hur kan du inspirera andra att skapa med lera?
Aktiverar elevernas tankar kring delaktighet och inspiration i skapande.
7. Vilka egenskaper i leran tyckte du var mest intressanta att utforska?
Ger möjlighet att diskutera lerans materiella egenskaper och elevarbeten.
8. Vad lärde du dig om proportioner och balans genom din skapelse?
Elever får reflektera över viktiga principer och deras tillämpningar i praktiken.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Maximalt 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje fråga kan ge upp till 3 poäng beroende på djupet i svaret: 1 poäng för en grundläggande förståelse, 2 poäng för mer detaljerad reflektion och 3 poäng för insiktsfull analys.
För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betyget C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).