Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Bild
Tema: Porträttmålning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skapa och reflektera över porträttmålning, samt deras förståelse för proportioner, ansiktsdrag och uttryck i konsten.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att skapa porträtt och lära sig om proportioner, ansiktsdrag och uttryck. Det centrala innehållet innefattar arbete med olika tekniker och material för att återskapa människors karaktärer.
Kunskapskrav
Eleven kan framställa porträttbilder och beskriva sina tekniker. De visar också förmåga att fånga och förmedla känslor genom sina målningar.
Prov
Faktafrågor
1. Vad kallas det konstverk som avbildar en person?
A) Landskapsmålning
B) Abstract
C) Stilleben
D) Porträtt
2. Vilket av följande ansiktsdrag är inte en del av de grundläggande proportionerna?
A) Ögon
B) Mun
C) Näsbrygga
D) Hand
3. Vilket material används vanligen för att måla porträtt?
A) Krita
B) Kol
C) Akvarell
D) Papper
4. Vad är syftet med att experimentera med olika tekniker i porträttmålning?
A) Att göra det enklare
B) Att öka hastigheten i skapandet
C) Att hitta det som uttrycker karaktären bäst
D) Att undvika misstag
5. Hur kan man fånga känslor i ett porträtt?
A) Genom att använda starka färger
B) Genom att fokusera på bakgrunden
C) Genom att skildra ansiktsuttryck
D) Genom att snabbt måla klart
6. Vilken typ av ljus skapar djup och dimension i en porträttmålning?
A) Direkt ljus
B) Mjukt ljus
C) Neonljus
D) Inget ljus
7. Vad är en viktig aspekt av att skissa proportioner i ett porträtt?
A) Att skissa fort
B) Att använda riktlinjer
C) Att inte använda suddgummi
D) Att bara skissa ögonen
8. Vilken känsla kan ett leende i en målning förmedla?
A) Tristess
B) Glädje
C) Rädsla
D) Omotiverat
9. Vad gör en konstnär för att relatera till den person de målar?
A) Ignorerar den
B) Studerar deras karaktär
C) Snabbt avslutar projektet
D) Kollar på sociala medier
10. Hur kan olika färger påverka känslan i ett porträtt?
A) De påverkar inte
B) De kan förstärka stämningen
C) De gör målningen mer komplicerad
D) De används bara för att fylla ytan
11. Vilken del av ansiktet kan förändras mest för att uttrycka olika känslor?
A) Öron
B) Mun
C) Haka
D) Näsrot
12. Vad beskriver en textur i en målning?
A) Färgens ton
B) Ytans karaktär
C) Storleken på målningen
D) Antalet färger
13. Vilken teknik kan ge en mjukare känsla i ett porträtt?
A) Vattenfärg
B) Olja
C) Sprayfärg
D) Kolsvarv
14. Hur lång tid ska en elev lägga på att presentera sitt porträtt?
A) 5 minuter
B) 10 minuter
C) 15 minuter
D) 1 minut
15. Vad kan eleverna lära sig av att analysera andras porträtt?
A) Inget
B) Olika stilar och tekniker
C) Hur man kritiserar
D) Hur man avslutar snabbare
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du valde tekniken för ditt porträtt och varför den var viktig för ditt resultat.
Syftet är att eleverna ska reflektera över sina val av teknik och förstå dess påverkan på slutresultatet.
2. Vilka känslor ville du förmedla med din målning, och hur uppnådde du detta?
Frågan ger eleverna möjlighet att visa förståelse för hur känslor kan uttryckas i konst.
3. Reflektera över svårigheterna du stötte på under skapandet av ditt porträtt. Vad skulle du göra annorlunda nästa gång?
Här kan eleverna visa förmåga att analysera sina utmaningar och utvecklingspunkter.
4. Hur tror du att ditt val av person att porträttera påverkade resultatet?
Denna fråga ger eleverna chansen att tänka kritiskt kring sina val och dess inverkan.
5. Vilket verktyg eller teknik har mest intresserat dig under denna process? Varför?
Eleverna kan dela sina upplevelser och lärande kopplade till olika tekniker.
6. Hur relaterar ditt porträtt till traditioner inom porträttmålning?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att diskutera kulturella och historiska aspekter av porträttkonst.
7. Vad innebär det för dig att fånga en människas karaktär på bild?
Denna fråga syftar till att få elever att fundera över den konstnärliga processen och dess betydelse.
8. Diskutera hur val av färger påverkade uttrycket i ditt porträtt.
Frågan hjälper eleverna att reflektera över komposition och färgvalets inverkan på känsla och uttryck.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng där faktafrågor ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 2 poäng vardera. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (där minst 3 poäng måste komma från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (där minst 5 poäng måste komma från resonerande frågor).