Provkonstruktion
Årskurs: 4
Ämne: Bild
Tema: Tematik och etik i bild
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att reflektera över tematik och etik i bildkonst, samt deras förmåga att diskutera och analysera olika bildperspektiv.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att utforska och diskutera frågor kring etik och tematik i bildkonst. Lektionen syftar till att utveckla deras förståelse för hur bilder kan påverka vårt samhälle och vilka etiska aspekter som kan spela in i bildskapande.
Kunskapskrav
Eleven kan reflektera över och diskutera bilder, samt hur de kan påverka betraktaren och samhället. De visar förmåga att ge exempel på både positiva och negativa aspekter av bildanvändning.
Prov
Faktafrågor
1. Vad handlar etik i bildkonst om?
A) Hur man skapar bilder
B) Regler för färgläggning
C) Moraliska aspekter av bildanvändning
D) Olika tekniker i måleri
2. Vilken känsla kan bilder förmedla?
A) Inga känslor
B) Många olika känslor
C) Endast positiva känslor
D) Endast negativa känslor
3. Varför är det viktigt att diskutera bilder?
A) För att förstå deras påverkan
B) För att lära sig att rita
C) För att bli konstnär
D) För att förstöra bilder
4. Vad är en avsändare i bildkonst?
A) Personen som ser bilden
B) Personen som skapar bilden
C) En random publik
D) Ingen speciell person
5. Vilken typ av bilder ska diskuteras i grupparbeten?
A) Endast fotografier
B) Bilder från reklam, nyheter och sociala medier
C) Enbart målningar
D) Ingen bild
6. Vad kan bilder väcka i oss?
A) Hunger
B) Känslor och tankar
C) Sova
D) Datorproblem
7. Vad gör kritik av bilder viktigt?
A) Säkerhet för skaparen
B) För att förstå och reflektera över budskapet
C) För att sälja bilder
D) För att skapa fler bilder
8. Hur påverkar bilder samhället?
A) De har ingen påverkan
B) De kan forma åsikter och normer
C) Bara negativa bilder påverkar
D) Endast bilder på kända personer påverkar
9. Vilken bildtyp kan väcka etiska frågor?
A) Endast teckningar
B) Alla typer av bilder
C) Bara svartvita bilder
D) Ingenting
10. Vad betyder ansvar i bildskapande?
A) Att skapa utan att tänka
B) Att tänka på konsekvenserna av bilden
C) Att alltid fråga vad andra tycker
D) Att bara tänka på sig själv
11. Vad är en viktig aspekt vid delande av bilder?
A) Att vara medveten om bildens påverkan
B) Att alltid fråga andra om lov
C) Att dela så fort som möjligt
D) Att inte tänka på det
12. Vilken typ av diskussion är viktigast i bildanalys?
A) Att snabbast lösa uppgiften
B) Att utforska olika perspektiv
C) Att alltid ha rätt
D) Att inte ställa frågor
13. Vad kan en gruppdiskussion leda till?
A) Tråkiga resultat
B) Djupare insikter och reflektioner
C) Fler oenigheter
D) Att ingen lyssnar
14. Vad innebär tematik i bildkonst?
A) Olika teman och budskap i bilder
B) Endast tekniska aspekter av bilden
C) Hur man målar bilden
D) Vem som målar bilden
15. Hur kan bilder påverka vår åsikter?
A) Genom att forma känslor och tankesätt
B) Genom att bara finnas där
C) Genom att vara svåra att förstå
D) Ingen påverkan
Resonerande frågor
1. Reflektera över en bild som starkt berört dig. Vad var det med bilden som påverkade dig mest? Syftet med denna fråga är att låta eleverna analysera sina egna reaktioner på bilder och förstå betydelsen av emotionell påverkan.
2. Vad anser du är de största utmaningarna med att skapa ansvariga bilder? Här ges eleverna möjlighet att diskutera etiska dilemman i bildskapande och reflektera kring ansvar i kreativt arbete.
3. Hur kan man som betraktare kritiskt förhålla sig till bilder i media? Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt och utveckla strategier för att värdera bildinnehåll i en mediespäckad värld.
4. Diskutera hur bilder kan både förena och splittra samhället. Syftet här är att låta eleverna reflektera över den dubbla naturen hos bilder och deras budskap i sociala sammanhang.
5. Vilket ansvar har en skapare av en bild enligt dig? Denna fråga ger möjlighet för eleverna att tänka igenom sina ståndpunkter kring ansvaret i skapandeprocessen och påverkan av deras verk.
6. Hur ser du på skillnaden mellan bilder som används för konst och bilder som används för reklam? Med denna fråga kan eleverna jämföra olika användningar av bilder och deras syften, vilket ger djupare insikt.
7. Vad tror du är den största faktorn bakom hur en bild uppfattas av olika individer? Denna fråga ger eleverna chans att utforska perspektiv och subjektivitet i bildanalys.
8. Reflektera över ett exempel på en bild som haft stor påverkan på samhället. Vad var bilden och hur påverkade den? Genom denna fråga kan eleverna undersöka historiska eller nuvarande bilders inverkan och deras betydelse.
Bedömning
Faktafrågor: 15 poäng totalt. Resonerande frågor: 12 poäng totalt. Minst 8 poäng krävs för betyg E, där minst 3 poäng måste komma från de resonerande frågorna. För betyg C krävs 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs 18 poäng totalt, med minst 5 poäng från de resonerande frågorna.