Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 4. Bild – Tematik och etik i bild

Lektionsplanering

Årskurs: 4

Ämne: Bild

Tema: Tematik och etik i bild

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att utforska och diskutera frågor kring etik och tematik i bildkonst. Lektionen syftar till att utveckla deras förståelse för hur bilder kan påverka vårt samhälle och vilka etiska aspekter som kan spela in i bildskapande.

Kunskapskrav

Eleven kan reflektera över och diskutera bilder, samt hur de kan påverka betraktaren och samhället. De visar förmåga att ge exempel på både positiva och negativa aspekter av bildanvändning.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till tematik och etik (10 min)

  • Förklara vad tematik och etik i bild handlar om och varför det är en viktig del av bildkonst.
  • Diskutera hur bilder kan påverka våra känslor, åsikter och samhällsnormer.
  • Visa exempel på bilder som väckt debatt eller diskussion om etiska frågor.

Genomgång av diskussionsmetodik (10 min)

  • Ge eleverna verktyg för att diskutera olika perspektiv kring bilder. Uppmuntra dem att ställa frågor som: Vilken känsla förmedlar bilden? Vem är avsändaren och vilket budskap vill de förmedla?
  • Diskutera vikten av att tänka kritiskt kring bilder som vi ser i media och på sociala plattformar.

Gruppdiskussion om exempelbilder (20 min)

  • Dela ut olika exempel på bilder som representerar olika teman och ställ frågor kring dem (t.ex. reklam, nyheter, sociala medier).
  • Be eleverna arbeta i grupper för att diskutera och reflektera över vad varje bild förmedlar och vilket etiskt perspektiv som kan finnas.
  • Gå runt och ställ frågor för att stimulera dialogen och engagera eleverna i diskussionerna.

Reflektion och delning av insikter (10 min)

  • Låt varje grupp dela med sig av sina tankar och reflektioner kring de bilder de haft diskussioner om.
  • Diskutera vikten av att vara medveten om bilden och dess påverkan innan man delar eller sprider den.
  • Avsluta med att påpeka betydelsen av ansvar och etik i bildskapande och bildanvändning.

Aktivitet

I denna lektion ges eleverna möjlighet att diskutera och reflektera kring etik och tematik i bildkonst, vilket hjälper dem att bli kritiska tänkare när det kommer till visuell kommunikation. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad har du lärt dig om etik och tematik i bild? Svar: (kort reflektion).
  • Vilken bild diskuterade din grupp och vad förmedlades? Svar: (kort beskrivning av bilden).
  • Hur reagerade ni på bilden och varför? Svar: (reflektion kring reaktioner).
  • Vad tycker du är viktigt att tänka på när man avbildar känsliga ämnen? Svar: (reflektion över ansvar).

Modern Tillbaka-knapp