Provkonstruktion

Årskurs: 5

Ämne: Bild

Tema: Skapande av naturcollage

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att skapa och reflektera kring naturcollage, samt deras förståelse för materialens egenskaper och deras relation till naturen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att arbeta med återvunna och naturliga material för att skapa collage, vilket hjälper dem att förstå och uttrycka sin relation till naturen. Lektionen syftar till att utveckla deras kreativa förmågor och förståelse för materialens olika egenskaper.

Kunskapskrav

Eleven kan använda olika tekniker och material för att framställa collage och kan beskriva sina val och vad bilderna representerar. De visar förmåga att uttrycka sina tankar och känslor genom bildkonst.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande material används vanligtvis i naturcollage?
    • A. Plastfolie
    • B. Löv
    • C. Metall
    • D. Akrylväv
  2. Vad är syftet med att arbeta med återvunna material?
    • A. Att skapa mer skräp
    • B. Att främja hållbarhet
    • C. För att spara tid
    • D. Att minska kreativiteten
  3. Vilken känsla kan ett collage med färgglada blommor och löv förmedla?
    • A. Melankoli
    • B. Glädje
    • C. Rädsla
    • D. Trötthet
  4. Vad är en viktig aspekt av komposition i collagekonst?
    • A. Att använda enbart en typ av material
    • B. Att tänka på balans och harmoni
    • C. Att göra det så rörigt som möjligt
    • D. Att bara fokusera på färgen
  5. Vilket av följande uttrycker bäst vad ett naturcollage kan representera?
    • A. Enbart mänskliga aktiviteter
    • B. Relationen mellan människa och natur
    • C. Teknologiska framsteg
    • D. Oändliga resurser
  6. Vilket av följande är ett exempel på en teknik som kan användas i collage?
    • A. Olja
    • B. Kollage
    • C. Skulptur
    • D. Målning med pensel
  7. Vad innebär det att “respektera naturen” i sammanhanget av collage?
    • A. Använda så mycket material som möjligt
    • B. Att endast ta material som man behöver
    • C. Att ignorera miljöpåverkan
    • D. Att alltid köpa nya material
  8. Varför är textur viktigt i skapandet av collage?
    • A. För att göra det mindre intressant
    • B. För att ge djup och intresse
    • C. Det spelar ingen roll
    • D. För att hindra färger från att synas
  9. När vi samlar material, vilken typ av föremål bör vi fokusera på?
    • A. Enbart döda naturmaterial
    • B. Återvunna och naturliga material
    • C. Plastföremål
    • D. Inga föremål alls
  10. Vad kan man säga om visionen bakom skapande av konstverk med naturmaterial?
    • A. Att alltid klistra på dem
    • B. Att det inte spelar någon roll vad man väljer
    • C. Att skapa en koppling till naturen
    • D. Att fokusera på berömda konstnärer
  11. Vad menas med att “uttrycka sig” i bildkonst?
    • A. Att kopiera andra konstverk
    • B. Att visa sina egna känslor och tankar
    • C. Att bara följa instruktioner
    • D. Att undvika personlig prägel
  12. Vilken av följande färger kan ge en känsla av lugn när den används i ett collage?
    • A. Röd
    • B. Blå
    • C. Gul
    • D. Orange
  13. Vilket av följande är ett viktigt steg i skapandet av ett collage?
    • A. Följande av en strikt mönster
    • B. Experimentera med olika arrangemang
    • C. Ntåra allt på en gång
    • D. Att inte skriva ut idéer på papper
  14. Vilka element bör beaktas när man skapar ett collage?
    • A. Endast mitt i bilden
    • B. Balans, färg och textur
    • C. Att alltid välja största materialen
    • D. Att ignorera allt utom färg
  15. Vad är en fördel med att samla material från naturen?
    • A. Det kostar mycket pengar
    • B. Det är hållbart och ger unik material
    • C. Det gör processen snabbare
    • D. Det specificerar alltid resultatet

Resonerande frågor

  1. Beskriv hur dina val av material har påverkat ditt collage och varför du valde just dessa material.
    Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över sin process och val.
  2. Hur har skapandet av ditt collage hjälpt dig att uttrycka dina känslor om naturen?
    Här ges elever möjlighet att visa sina djupare insikter kring relationen mellan konst och känslor.
  3. Vilka utmaningar stötte du på under skapandet av ditt collage och hur övervann du dem?
    Denna fråga öppnar för diskussion om problemlösning och kreativt tänkande.
  4. Hur kan du koppla din skapelse till det centrala innehållet i ämnet bild?
    Eleverna kan här demonstrera sin förståelse för ämnets syfte och kopplingen mellan teori och praktik.
  5. Reflektera över hur du kan använda det du lärt dig idag i framtida konstprojekt.
    Denna fråga ger en möjlighet att se framåt och integration av kunskap i praktiska tillämpningar.
  6. Diskutera betydelsen av att återanvända material i konst.
    Detta ger möjlighet att bedriva ett resonemang kring hållbarhet och konstskapande.
  7. Hur kan ditt collage inspirera andra till att tänka på naturen på ett annat sätt?
    Eleverna får här möjlighet att utforska konstens påverkan på betraktare.
  8. Vad skulle du vilja göra annorlunda med ditt collage om du fick en andra chans?
    Denna fråga väcker funderingar kring förbättringar och reflektion över lärande.

Bedömning

Provet består av faktafrågor och resonerande frågor, där varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 3 poäng. För att bli godkänd (E) krävs minst 8 poäng; för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor); för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).