Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Bild
Tema: Skapande av djurporträtt
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda olika tekniker och material för att skapa djurporträtt, samt deras förmåga att reflektera över sina konstverk och förmedla djurets känslor genom bild.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att skapa porträtt av djur och utforska olika tekniker och material för att fånga deras egenskaper och uttryck. Lektionen syftar till att utveckla elevernas förmåga att observera och avbilda djur på ett kreativt sätt.
Kunskapskrav
Eleven kan använda olika tekniker och material för att framställa djurporträtt och kan beskriva sina val och vad bilden representerar. De visar förmåga att fånga och förmedla djurets känslor genom bild.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande material kan användas för att skapa ett djurporträtt?
A) Papper
B) Akrylfärg
C) Pastell
D) Alla ovanstående
2. Vad fokuserar man på när man skapar ett djurporträtt?
A) Bakgrunden
B) Djurens proportioner och anatomi
C) Mänskliga känslor
D) Djurens känslor och uttryck
3. Vilken teknik kan användas för att fånga djurets ansikte?
A) Collage
B) Teckning
C) Fotografi
D) Skulptur
4. Vilken av följande faktorer är viktig att observera vid avbildning av djur?
A) Djurets ålder
B) Djurets personlighet
C) Djurets namn
D) Djurets födelseort
5. Vad innebär det att fånga ett djurs känslor i bild?
A) Att använda mycket färg
B) Att återge djurets fysiska utseende
C) Att uttrycka djurets inre känslor
D) Att rita djurets hälsoinformation
6. Vilket av följande är ett exempel på en teknik för att skapa djurporträtt?
A) Att använda en dator
B) Teckning med blyertspennor
C) Att måla med vattenfärger
D) Att använda plastik
7. Vad är syftet med att diskutera favorita djur innan skapandet av ett djurporträtt?
A) Att skapa en tävling
B) Att förstå vad eleverna tycker om och vilka känslor det skapar
C) Att få dem att rita något lätt
D) Att få dem att avslöja hemligheter
8. Vad innebär “observationsförmåga” i konsten?
A) Att kunna konstruera i 3D
B) Att noggrant studera motivet man tecknar
C) Att rita snabbt
D) Att skissa utan reference
9. Vilken typ av djurporträtt är mest troligt att framkalla känslor?
A) Djur med ledsna ansiktsuttryck
B) Djur som ser glada ut
C) Djur i naturlig miljö
D) Djur utan känslor
10. Varför kan collage vara en intressant teknik för att skapa djurporträtt?
A) Det tar längre tid
B) Det möjliggör sammanslagning av olika material och texturer
C) Det är enklare än teckning
D) Det ser mer professionellt ut
11. Vilken känsla kan en konstnär vilja förmedla med sitt djurporträtt?
A) Sorg
B) Glädje
C) Frustration
D) Likgiltighet
12. Varför är det viktigt med reflektionsdelen efter skapandet av djurporträttet?
A) För att förstå och diskutera sina val och förbättra sitt arbete
B) För att visa föräldrarna
C) För att tävla mot kompisar
D) För att avsluta med att rensa klassrummet
13. Vilken av följande aspekter är viktig för att fånga djurens karaktär?
A) Färgval
B) Form och proportioner
C) Detaljer i uttrycket
D) Alla ovanstående
14. Vilken referenskälla är bäst för att studera djurens anatomi?
A) En film
B) En fantastisk berättande bok
C) Ett foto eller video av djuret
D) En gammal målning
15. Hur kan eleverna visa att de har lärt sig om djurporträtt?
A) Genom att producera mängder av verk
B) Genom att presentera och förklara deras konstverk för klassen
C) Genom att bara skicka bilder till läraren
D) Genom att använda fler färger än andra
Resonerande frågor
1. Vad var det mest utmanande med att skapa ditt djurporträtt? Beskriv utmaningen och hur du hanterade den.
(Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över sin egen arbetsprocess och utveckling.)
2. Hur valde du att använda färg i ditt djurporträtt? Förklara din färgpalett och dess betydelse.
(Frågan tillåter eleverna att diskutera sina estetiska val och hur färg påverkar uttrycket.)
3. Vilka observationer gjorde du om djurets beteende som bidrog till ditt porträtt? Beskriv dessa observationer.
(Eleverna får möjlighet att visa djupare förståelse för djurs beteende och hur det påverkar konst.)
4. Hur tycker du att ditt djurporträtt kan påverka betraktaren? Diskutera känslor som kan väckas.
(Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på publikens perspektiv och inverkan av konst.)
5. Kan du jämföra ditt djurporträtt med ett mänskligt porträtt? Vilka likheter och skillnader finns det?
(Eleverna skapar en analytisk koppling mellan djur- och mänsklig konst.)
6. Vilka tekniska färdigheter känner du att du utvecklade under denna lektion? Hur kan dessa tillämpas framöver?
(Eleverna får möjlighet att reflektera över sina kunskaper och hur de kan använda dem i framtiden.)
7. Hur skulle du beskriva den känsla du ville förmedla i ditt porträtt? Vad gjorde du i din teknik för att uppnå detta?
(Frågan hjälper elever att analysera och konkretisera sina känslor i konsten.)
8. Om du hade mer tid, vad skulle du vilja förbättra i ditt djurporträtt? Beskriv vad och varför.
(Ger eleverna en möjlighet till vidare reflektion och framtida justeringar i sina verk.)
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Det maximala antalet poäng för faktafrågor är 15.
Resonerande frågor: Varje korrekt och insiktsfullt svar ger 2 poäng. Det maximala antalet poäng för resonerande frågor är 16.
För att nå betyg E krävs 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).