Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Bild
Tema: Skapande av en muralmålning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av kunskaper rörande muralmålningar, deras samarbetsförmåga samt kreativitet genom skapandet av gemensamma verk.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få möjlighet att arbeta tillsammans med en gemensam muralmålning som representerar en vision eller ett tema. Lektionen syftar till att utveckla deras samarbetsförmåga, kreativitet och tekniska färdigheter i måleri.
Kunskapskrav
Eleven kan använda olika tekniker och material för att skapa gemensamma verk. De visar förmåga att diskutera och reflektera över sina val och samarbetet i gruppen.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en muralmålning?
A) En typ av tavla
B) En väggmålning
C) En mindre målning
D) En offentlig konstform
2. Vilket av följande material används oftast i muralmålningar?
A) Sprayfärg
B) Krita
C) Olja
D) Pastell
3. Vilken teknisk färdighet är viktig för att skapa en muralmålning?
A) Skulptur
B) Tavelmålning
C) Mischeteknik
D) Teckning
4. Vilket av följande visar att eleverna samarbetar väl?
A) De arbetar ensamma
B) De diskuterar idéer gemensamt
C) De ignorerar varandra
D) De närmar sig olika teman
5. Vad kan en muralmålning representera?
A) Ett tema eller en vision
B) En enskild artist
C) En specifik stil
D) En viss tidperiod
6. I vilken typ av miljö syns ofta muralmålningar?
A) Hemma
B) Skolor
C) Konstgallerier
D) Offentliga rum
7. Hur kan grupper diskutera en gemensam muralmålning?
A) Genom fysiska billiga möten
B) Genom att skicka meddelanden online
C) Genom att brainstorma idéer
D) Genom att arbeta individuellt
8. Vad är syftet med att använda olika tekniker i en muralmålning?
A) Gör det tråkigt
B) Skapar intressanta detaljer
C) Håller det enkel
D) Gör det dyrt
9. Vad kan de lärande reflektera över efter att ha skapat en muralmålning?
A) Hur många fel de gjorde
B) Hur de samarbetade och valde tema
C) Vilka verktyg de använde
D) Hur länge det tog att slutföra
10. Vad är en viktig del av den kreativa processen?
A) Sedan diskutera tema
B) Arbeta ensam
C) Glömma detaljer
D) Sluta tänka på samarbete
11. Vilken roll spelar feedback under skapandeprocessen?
A) Hålla elever engagerade
B) Skapa osäkerhet
C) Minska idéflödet
D) Påverka val av färg
12. Vilken aspekt av skapande av en muralmålning är viktigast?
A) Att vara snabb
B) Att vara kreativ och samarbetsvillig
C) Att följa traditioner
D) Att använda dyra färger
13. Vilket av följande är en form av offentlig konst?
A) Tavlor i hemmet
B) Skulpturer i parker
C) Muralmålningar på byggnader
D) Privata utställningar
14. Hur kan man beskriva en muralmålning?
A) Ett konstverk som syftar till att kommunicera ett budskap visuell
B) En simpel teckning
C) En färg på en vägg
D) En enhörning
15. Vilken känsla ska muralmålningen förmedla?
A) Lika och tråkig
B) Inspirerande och tankeväckande
C) Ointressant
D) Konfunderande
Resonerande frågor
1. Vad betyder det för dig att skapa en muralmålning tillsammans?
Syftet är att få eleverna att reflektera över betydelsen av teamwork och kreativa processer.
2. Hur kan era val av teman och färger påverka betraktarens upplevelse?
Eleverna får möjlighet att tänka på hur konst har en effekt på människor.
3. Vad lärde ni er om er själva under skapandeprocessen?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera över självinsikt och personlig utveckling.
4. Hur kan ni använda det ni har lärt er i framtida projekt?
Frågan ger eleverna möjlighet att se tillämpningen av sina kunskaper framåt.
5. Diskutera hur kulturen runtomkring kan påverka utformningen av en muralmålning.
Denna fråga ger möjlighet att belysa kulturella aspekter av konst.
6. Vilka tekniker använde ni och varför valde ni just dem?
Frågan uppmuntrar till att reflektera över val och teknik i konstprocesser.
7. Hur upplevde du samarbetet med gruppen under detta projekt?
Eleverna får möjlighet att reflektera på gruppdynamik och interaktion.
8. På vilket sätt kan konst påverka samhället där den finns?
Frågan öppnar för reflektion över konst och dess effekter på hela samhället.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.
För att få betyget E krävs 8 poäng totalt, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).