Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne: Bild

Tema: Skapande av djurporträtt

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skapa och beskriva djurporträtt, samt deras förståelse för tekniker och material som kan användas för att fånga djurens känslor och uttryck.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att skapa porträtt av djur och undersöka olika tekniker och material för att fånga djurens känslor och uttryck. Lektionen syftar till att utveckla deras färdigheter i att observera och avbilda djur på ett kreativt och tekniskt korrekt sätt.

Kunskapskrav

Eleven kan använda olika tekniker och material för att framställa djurporträtt. De kan beskriva sina val av tekniker och hur de har fångat djurets känslor i sin bild.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande material är ofta använt för att skapa djurporträtt?

A) Akvarell

B) Blyertspenna

C) Tuschpenna

D) Vaxkrita

2. Vilken teknik är viktig för att fånga proportionerna av ett djur korrekt?

A) Skuggning

B) Hatching

C) Komposition

D) Perspektiv

3. Vad är en viktig del av processen i att skapa ett djurporträtt?

A) Att använda mycket färg

B) Att påverka känslan genom bakgrunden

C) Att observera djuret noggrant

D) Att skynda sig genom teckningen

4. Vad är en av fördelarna med att använda referensbilder?

A) Det gör teckningen mindre intressant

B) Det hjälper till med noggrannhet

C) Det tar längre tid

D) Det minskar kreativiteten

5. Hur kan ett djurs känslor uttryckas i en teckning?

A) Genom färgval

B) Genom ansiktsuttryck

C) Genom bakgrundselement

D) Genom storlek

6. Vad är syftet med att presentera sina djurporträtt för klassen?

A) Att få kritik

B) Att reflektera över processen

C) Att visa upp dem för föräldrar

D) Att påverka betyget

7. Vilket av följande djur är enklast att teckna för nybörjare?

A) Katt

B) Elefant

C) Lejon

D) Häst

8. Hur kan man förbättra sina teckningstekniker?

A) Genom att använda bara en stil

B) Genom ständig övning och reflektion

C) Genom att hoppa över svåra delar

D) Genom att alltid rita i färg

9. Vilken känsla kan ett porträtt av en glad hund förmedla?

A) Glädje

B) Sorg

C) Rädsla

D) Lugn

10. Varför är det viktigt att diskutera djurporträtt i klassen?

A) För att lära sig av varandras erfarenheter

B) För att bestämma en vinnare

C) För att undvika kritik

D) För att spara tid

11. Vad kan vara en utmaning när man tecknar ett djur i rörelse?

A) Att fånga detaljer

B) Att fånga dynamik och rörelse

C) Att använda rätt färger

D) Att välja bakgrund

12. Vilken del av djurets kropp är viktig att observera för att fånga dess uttryck?

A) Ansiktet

B) Svansen

C) Benen

D) Kroppens storlek

13. Hur kan skuggning förbättra din teckning av ett djur?

A) Genom att ge djup och dimension

B) Genom att göra det mer färgglatt

C) Genom att minska intresset

D) Genom att förvränga proportionerna

14. Vilket av följande förstärker djurets karaktär i en teckning?

A) En otydlig bakgrund

B) En stark kontur

C) Utrymme som ger djup

D) En smal bildram

15. Vad är en vanlig teknik att fånga känslor i en teckning?

A) Variera linjetjocklek

B) Använda starka färger bara

C) Känna sig begränsad till en stil

D) Teckna snabbt utan reflektion

Resonerande frågor

1. Beskriv processen för att skapa ditt djurporträtt. Hur valde du teknik och material? Detta ger eleverna möjlighet att visa förståelse för sina kreativa val och reflektera över sitt arbete.

2. Vilka känslor ville du förmedla genom ditt djurporträtt? Förklara hur du gick tillväga. Denna fråga hjälper eleverna att analysera sina avsikter och kreativitet i sin konst.

3. Vad lärde du dig om djurens uttryck genom att observera dem? Reflektionen ger möjlighet att visa insikt i observationens betydelse för konstskapandet.

4. Hur har feedback från andra påverkat ditt arbete? Detta hjälper eleverna att förstå vikten av kritik och samarbete i skapandeprocessen.

5. Vilka tekniker skulle du vilja utforska mer i framtida projekt och varför? Eleverna kan visa förmåga att tänka framåt och sätta mål för sin kreativa utveckling.

6. Jämför din teckning med andra djurporträtt. Vad liknar eller skiljer sig från dem? Denna jämförelse kan vässa elevernas analytiska förmåga och förståelse för konstnärliga stilar.

7. Diskutera vikten av att observera djur genom olika perspektiv. Hur kan det påverka ditt arbete? Frågan uppmanar till djupare tänkande kring observationer och perspektiv i konst.

8. Reflektera över vilken roll teknik har spelat i din skapandeprocess. Hur har det påverkat ditt slutresultat? Detta ger eleverna chans att teckna sin kemiska relation till teknik och kreativitet.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng. Av dessa ger faktafrågorna 1 poäng per korrekt svar och de resonerande frågorna ger mellan 2-4 poäng beroende på djup och insikt i svaren.

För betyg E krävs minst totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).