Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Bild
Tema: Konst och samhällsfrågor
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för konstens roll i samhället och deras förmåga att använda olika tekniker och material för att skapa konstverk med samhällsrelevans. Eleverna ska också kunna reflektera över sina val och hur de uttrycker budskap i sina verk.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att utforska och skapa konstverk som belyser viktiga samhällsfrågor. Lektionen syftar till att utveckla deras förståelse för konstens roll i samhället och hur de kan använda sitt skapande för att uttrycka viktiga budskap.
Kunskapskrav
Eleven kan använda olika tekniker och material för att skapa bilder med samhällsrelevans och kan beskriva sina val och budskap i skapandet. De visar förmåga att reflektera över konstens påverkan på samhället.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande tekniker kan INTE användas för att skapa konstverk?
A) Akrylfärg
B) Collage
C) Digital konst
D) Kemisk analys - Vad är ett exempel på en samhällsfråga?
A) Rymden
B) Miljöförändringar
C) Filmproduktion
D) Spelutveckling - Vilken typ av material används ofta i collage?
A) Lera
B) Olja
C) Papper
D) Trä - Vad kan konstverk användas för?
A) Enbart dekorera
B) För att vara tysta
C) För att belysa samhällsfrågor
D) Att lagra information - Vilket av följande påståenden om konst och samhälle är SANT?
A) Konst har ingen påverkan på samhället.
B) Konst kan vara ett verktyg för förändring.
C) Konst och skapande är alltid individuellt.
D) Konst är bara viktigt i skolan. - Vad bör man tänka på när man väljer teknik för att skapa ett verk?
A) Hur tekniken förstärker budskapet
B) Vilken teknik som är billigast
C) Om tekniken är ny eller gammal
D) Vad andra tycker om vald teknik - Vilket budskap kan en muralmålning förmedla?
A) En åsikt om samhällsfrågor
B) Enbart estetisk skönhet
C) Ingen alls
D) Vad man ska äta till middag - Vad innebär reflektion i samband med skapande?
A) Att titta på andra konstverk
B) Att beskriva teknik
C) Att tänka kring sina val och budskap
D) Att kopiera andras verk - Vad är en viktig aspekt av att presentera sina konstverk?
A) Att följa konventioner
B) Att förklara sitt budskap
C) Att matcha med klasskamrater
D) Att vinna priser - Vilken funktion har en affisch i samhällsdebatten?
A) Inga funktioner
B) Att sprida medvetenhet om viktiga frågor
C) Att endast vara vacker
D) Att vara personlig - Hur kan digital konst bidra till samhällsfrågor?
A) Genom att vara en trend
B) Genom att nå en bred publik
C) Bara för att underhålla
D) Genom att ersätta traditionell konst - Vad är en konstnärs roll i samhället?
A) Att uttrycka och kommentera samhällsfrågor
B) Endast att skapa personliga verk
C) Att vinna tävlingar
D) Att sälja konstverk - Vilken typ av konstverk är ofta interaktivt?
A) Målning
B) Installation
C) Skulptur
D) Teckning - Vilket av följande konstverk kan vara ett exempel på aktivism?
A) Familjefotografi
B) Protestaffisch
C) Landskapsmålning
D) Abstrakt konst - Vad är en viktig del av konstskapande process?
A) Att alltid följa regler
B) Att testa och experimentera med idéer
C) Att bara imitera andra
D) Att alltid avsluta snabbt
Resonerande frågor
- Vilken samhällsfråga valde du att fokusera på i ditt verk och varför?
Syftet med frågan är att låta eleverna förklara sina val och reflektera över betydelsen av den valda frågan. - Hur kände du att din teknik och material förstärkte ditt budskap?
Frågan syftar till att få eleverna att tänka igenom sin skapandeprocess och hur deras val påverkar budskapet. - På vilket sätt kan konst påverka våra åsikter om samhällsfrågor?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera konstens inverkan på samhället och individuella uppfattningar. - Vad har du lärt dig om konstens roll i samhället under denna lektion?
Frågan ger utrymme för djupare reflektion kring lärdomar och insikter från aktiviteten. - Hur kan du använda konst i framtiden för att föra fram ett budskap?
Undersöker elevernas visioner om hur de kan använda sitt skapande i framtida sammanhang. - Vilka känslor ville du uttrycka genom ditt konstverk?
Syftar till att låta eleverna diskutera emotionella aspekter och deras betydelse i konsten. - Hur kan samhället dra nytta av konst och kultur?
Finns möjlighet för eleverna att resonera kring de sociala aspekterna av konst och kultur. - Diskutera eventuella hinder som konstnärer kan möta när de arbetar med samhällsfrågor.
Frågan syftar till att stärka elevernas förståelse för utmaningarna i konstnärlig aktivism.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng per fråga och de resonerande frågorna ger 3 poäng per fråga. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).