En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Bild – Natur och miljö i konst

Provkonstruktion

Årskurs: 6
Ämne: Bild
Tema: Natur och miljö i konst

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förmåga att använda olika tekniker och material för att skapa konstverk med fokus på natur och miljö. Provets utformning ska stimulera elevernas kreativitet och kritiska tänkande kring miljöfrågor och konstnärliga uttryck.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att utforska och skapa konstverk som fokuserar på naturens skönhet och miljöutmaningar.

Kunskapskrav

Eleven kan använda olika tekniker och material för att skapa bilder med miljöteman och kan beskriva sina val och budskap i skapandet.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken teknik används ofta för att skapa konstverk som visar naturens skönhet?
A) Fotografi
B) **Akvarell**
C) Skulptur
D) Digital konst

2. Vad är ett vanligt ämne inom miljökonst?
A) Porträtt
B) **Ekologiska budskap**
C) Abstrakt konst
D) Stillleben

3. Vad syftar ekologisk konst till?
A) Att dekorera rum
B) **Att öka medvetenheten om miljöfrågor**
C) Att skapa vinst
D) Att efterlikna klassisk konst

4. Vilket material är vanligt att använda när man gör collage med naturliga inslag?
A) Metall
B) **Återvunnet papper**
C) Plast
D) Lera

5. Vad kan konstverk med naturtema bidra med?
A) Föreslå lagar
B) **Öka medvetenheten om miljöfrågor**
C) Sälja produkter
D) Klassa djur

6. Vilket av följande konstverk fokuserar mest på naturens skönhet?
A) Politisk karikatyr
B) **Landskapsmålning**
C) Abstrakt konstverk
D) Fotoreportage

7. Vilken av följande tekniker används för att framhäva färger i naturkonst?
A) Grisaille
B) **Acrylmålning**
C) Pastell
D) Kritor

8. När man skapar konstverk med miljöteman, varför är det viktigt att tänka på materialval?
A) För att vara ekonomisk
B) **För att minimera miljöpåverkan**
C) För att vara trendsäker
D) För att imponera på lärare

9. Vilken känsla kan ett konstverk som visar en förorenad miljö förmedla?
A) Lycka
B) **Oro**
C) Avkoppling
D) Intresse

10. Vad kan egenskaper hos ett material påverka i skapandet av konstverk?
A) Tidpunkten för skapande
B) **Uttrycket i konstverk**
C) Tyngden av verket
D) Namnet på konstnären

11. Vilken typ av konstverk skulle bli mest effektivt för att diskutera miljöfrågor?
A) **Miljökonst**
B) Abstrakt konst
C) Stillleben
D) Porträtt

12. Vad är en viktig aspekt när man presenterar sitt konstverk?
A) Färgen på ramen
B) **Att förklara budskapet**
C) Storleken på verket
D) Deltagandet av andra

13. Vilket av följande är ett exempel på ett ekologiskt budskap?
A) Snygga kläder
B) **Skydda våra hav**
C) Festmåltid
D) Högtider

14. Vad kännetecknar collage-tekniken?
A) En teknik som endast använder färg
B) **Att kombinera olika material**
C) Enbart måleri
D) Endast teckning

15. Vilket av följande påståenden är sant gällande naturkonst?
A) Den kan endast göras i klassrummet.
B) **Den kan påverka våra åsikter om miljön**
C) Den behöver inte ha ett budskap.
D) Den är enbart för yrkesverksamma konstnärer.

Resonerande frågor

1. Hur skulle du beskriva budskapet i ditt konstverk och varför valde du just detta tema?
Syftet är att få eleverna att reflektera djupt över sina kreativa val.

2. Vilken teknik använder du och hur bidrar den till att förmedla miljöteman?
Här ges eleverna möjlighet att koppla teknik till uttryck och budskap.

3. Vad anser du om konstens roll i att påverka miljöfrågor?
Frågeställningen öppnar för en diskussion kring konstens betydelse för samhället.

4. Vilka utmaningar stötte du på i skapandet av ditt verk, och hur hanterade du dem?
Genom att reflektera över utmaningar kan eleverna visa på sin problemlösning.

5. Hur har dina tankar om natur och miljö förändrats genom detta skapande?
Här får eleverna möjlighet att växa i sin förståelse för ämnet.

6. Vilka känslor hoppas du att ditt verk ska väcka hos betraktaren?
Detta ger eleverna chans att analysera konstnärens påverkan på publiken.

7. Hur kan du använda feedback från klasskamrater för att utveckla dina framtida verk?
Frågan uppmanar till reflektion över lärande och utveckling.

8. Om du skulle göra en utställning med temat natur och miljö, vad skulle du inkludera och varför?
Detta ger eleverna möjlighet att tänka brett och kreativt kring sina verk.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga.
Resonerande frågor: Varje korrekt och reflekterande svar ger 2 poäng. Totalt 16 poäng möjliga.

För att nå betyg E krävs totalt 8 poäng.
För betyg C krävs totalt 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyg A krävs totalt 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.