Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: Bild
Tema: Kreativ berättande genom bild
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda bild för att berätta en historia. Genom provet ges eleverna möjlighet att visa sina kunskaper i att kombinera text och bild och reflektera över sina kreativa val.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att använda bild som ett sätt att berätta en historia. Lektionen syftar till att utveckla deras förmåga att kombinera bilder och text för att skapa en visuell berättelse som engagerar betraktaren.
Kunskapskrav
Eleven kan använda olika tekniker och material för att framställa bilder som berättar en historia och kan beskriva sina val av stil och komposition. De visar förmåga att reflektera över hur berättande i bild kan påverka en publik.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande är en form av berättande genom bild?
A) Poem
B) Grafik
C) **Serier**
D) Noter
2. Vad är en storyboard?
A) En skiss av karaktärer
B) En typ av färgläggning
C) **En plan för hur berättelsen ska visualiseras**
D) Ett manus för en film
3. Vilken färg kan ofta användas för att skapa en känsla av lugn?
A) Röd
B) **Blå**
C) Gul
D) Grön
4. Vad är viktigt när man väljer komposition för en bild?
A) Hur många färger som används
B) **Placeringen av objekt och karaktärer**
C) Typen av papper
D) Användning av text
5. Vilket av dessa verktyg kan användas för att rita figurer?
A) Pensel
B) **Pennor**
C) Färger
D) Kritor
6. Vad syftar kreativa val i en bild till?
A) Att vara populära
B) **Att förmedla en specifik känsla eller berättelse**
C) Att följa regler
D) Att efterlikna andra konstverk
7. Vilken av följande beskriver bästa sättet att fånga känslor i bilder?
A) Använda mycket text
B) **Färger och ansiktsuttryck**
C) Bara symboler
D) Enbart bakgrundsmiljöer
8. Vad kan bilder i en berättelse förstärka?
A) Dialog
B) **Budskapet**
C) Rollkaraktärer
D) Tidslinje
9. Hur kan en illustration påverka en berättelse?
A) Den kan bara ge en bakgrund
B) **Den kan förtydliga och fördjupa berättelsen**
C) Den kan ta bort fokus från texten
D) Den kan göra berättelsen kortare
10. Vad är en viktig aspekt av att reflektera över sina val i bildskapande?
A) Att skynda sig att bli klar
B) **Att förstå varför man valt att framställa något på ett visst sätt**
C) Att bara titta på andras verk
D) Att fokusera på tävlingar
11. Vad behövs för att en berättelse i bild ska bli mer engagerande?
A) Mörka färger
B) **En kombination av bilder och text**
C) Enbart bilder
D) Ingen berättelse
12. Vilken teknik kan användas för att föra samman olika bildrutor i en serie?
A) Randomisering
B) **Tydlig berättarstruktur**
C) Användning av matematik
D) Enbart färgval
13. Vilken roll spelar miljön i berättande bilder?
A) Inga, bilder kan vara tomma
B) **Det skapar stämning och kontext för berättelsen**
C) Det är bara bakgrund
D) Ingen roll alls
14. Vad kan bilder som förstärker texten göra för publiken?
A) Förvirra dem
B) **Engagera och informera dem**
C) Göra dem trötta
D) Stöka till berättelsen
15. Vilken av följande är en typ av material som kan användas för att skapa berättande bilder?
A) Klister
B) **Färgpennor**
C) Tyg
D) Smulor
Resonerande frågor
1. Beskriv vilken berättelse du valde att illustrera och varför den tilltalade dig. Syftet är att bedöma din förmåga att reflektera över ditt kreativa val.
2. Hur anpassade du din illustration för att förstärka berättelsens budskap? Detta ger dig möjlighet att visa hur medveten du är om bilden som kommunikationsverktyg.
3. Diskutera hur du använde komposition i din bild. Syftet är att få dig att tänka på de element som bygger upp din berättelse visuellt.
4. Vad lärde du dig om hur färgval kan påverka känslan i din berättelse? Denna fråga bedömer din förståelse för färgpsykologi i bild.
5. Vilken teknik använde du för att skapa dina bilder och hur reflekterade det din berättelse? Detta ger dig möjlighet att beskriva din skapandeprocess noggrant.
6. Hur såg din feedback ut när du delade din bild med andra? Detta syftar till att utvärdera din förmåga att ta emot och ge konstruktiv kritik.
7. Diskutera hur du tänkte kring miljöerna i dina bilder. Här bedöms din förmåga att skapa djup och kontext i din berättande bild.
8. Hur kan berättande bildkonst påverka en publik på olika sätt? Denna fråga ger dig möjlighet att analysera bildens makt och betydelse i berättande.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (varav 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (varav 5 poäng från resonerande frågor).