En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 7. Bild – Digital bildredigering

Lektionsplanering: Digital bildredigering

Årskurs: 7
Ämne: Bild
Tema: Digital bildredigering

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna lektion kommer eleverna att lära sig grunderna i digital bildredigering, inklusive hur man använder olika verktyg och tekniker för att manipulera bilder, samt de lagar och etiska frågor som rör bildanvändning.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna använda olika tekniker för att bearbeta bilder samt göra en enklare analys av hur digitala bilder kan påverka våra uppfattningar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till digital bildredigering (10 min)

  • Vad är digital bildredigering?
  • Genomgång av vanliga program och verktyg (exempelvis Photoshop, GIMP, Canva).
  • Diskussion kring skillnader mellan analoga och digitala bilder.

Grunderna i bildredigering (15 min)

  • Demonstration av grundläggande verktyg såsom beskärning, färgjustering och filter.
  • Eleverna får praktisera på förberedd bild (redigera färger eller beskärning).

Etiska aspekter (15 min)

  • Diskussionsmoment kring upphovsrätt, manipulation av bilder och etik i användandet av bilder på sociala medier.
  • Eleverna reflekterar och diskuterar hur bilder kan vilseleda eller påverka.

Praktiskt arbete (10 min)

  • Eleverna tillämpar det de lärt sig genom att redigera sina egna bilder eller använda strategier för att skapa en ny bild.
  • Tidsbegränsad uppgift för att få alla att delta aktivt.

Aktivitet

Eleverna får i uppdrag att välja en bild (egen eller från en fria användande källa) och redigera den på ett kreativt sätt. De ska använda minst tre olika tekniker som de lärt sig under lektionen. När de är klara ska de kunna presentera sin redigerade bild och förklara sina val.

Exit-ticket

  • Vilka tre tekniker använde du i din bildredigering? (Svar: Elevens val av tekniker)
  • Vad tycker du var roligast med att redigera bilder? (Svar: Elevens reflektion)
  • Hur påverkar digital bildredigering vår syn på verkligheten? (Svar: Elevens åsikt)
  • Har du tänkt på några etiska frågor kring bildanvändning? (Svar: Elevens reflektion)
  • Vilken typ av bild ville du redigera och varför? (Svar: Elevens val)

Hemuppgift

Som hemuppgift får eleverna i uppdrag att skapa en digital affisch för ett valfritt tema, som de sedan ska presentera i nästa lektion. Affischen ska innehålla både text och bild, och eleverna uppmanas att använda de tekniker de lärt sig.


×