Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Bild
Tema: Etik i bildskapande
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att utforska etiska frågor kopplade till bildskapande och användning. Eleverna kommer att diskutera upphovsrätt, äganderätt, representation och ansvar i skapandet och delandet av bilder.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna reflektera över och diskutera etiska aspekter av bilder och bildskapande, samt göra en enklare analys av egna och andras verk utifrån etiska perspektiv.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till etik i bildskapande (10 min)
- Vad innebär etik i samband med bildskapande?
- Kort genomgång av vad upphovsrätt och äganderätt innebär.
Diskussion om exempel (15 min)
- Eleverna får se exempel på bilder som har använts utan tillstånd och diskutera konsekvenserna av sådana handlingar.
- Reflektion över hur bilder kan representera olika grupper och orsaka skada om de används oetiskt.
Skapande med etik i fokus (20 min)
- Eleverna får skapa ett verk, till exempel en affisch, med ett budskap kring ett etiskt dilemma de valt att fokusera på.
- Förbered diskussion kring hur de har tänkt på etik i skapandet och i valet av bilder.
Avslutande reflektion och diskussion (5 min)
- Eleverna delar sina verk och diskussionen handlar om hur etik har varit en del av deras skapandeprocess.
- Sammanfattande diskussion kring hur vi som samhälle bör förhålla oss till bilder och deras påverkan.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en affisch eller ett digitalt verk som lyfter fram ett etiskt dilemma eller problematik kring bildanvändning och skapande. De ska kunna förklara sina beslut och hur de tänkt kring etik när de skapade sitt arbete.
Exit-ticket
- Vilket etiskt dilemma valde du att fokusera på och varför? (Svar: Elevens val av dilemma)
- Hur representerade du detta dilemma i ditt verk? (Svar: Elevens reflektion)
- Vad lärde du dig om etik genom denna lektion? (Svar: Elevens insikter)
- Hur kan vi som bildskapare och betraktare agera etiskt? (Svar: Elevens åsikt)
- På vilket sätt kan bilder påverka våra värderingar och samhälle? (Svar: Elevens reflektion)
Hemuppgift
Som hemuppgift får eleverna i uppdrag att skriva en kort text där de reflekterar över en bild de mött (från sociala medier, tidning eller liknande) och diskutera vad de anser vara etiskt och oetiskt med dess användning.