Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Bild
Tema: Objekt och text i bildskapande
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda bilder och text för att skapa en visuell presentation samt att analysera hur dessa element samverkar för att förmedla ett budskap.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att utforska hur bilder och text kan samverka för att skapa engagemang och tydlighet i ett budskap. Eleverna kommer att arbeta med collage eller affischer där de kombinerar objekt med text.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna använda bilder och text för att skapa en visuell presentation och kunna analysera hur dessa element samverkar för att förmedla ett budskap.
Prov
Faktafrågor
1. Vad kallas kombinationen av bilder och text som används för att förmedla ett budskap?
- A. Fotografi
- B. Illustration
- C. Grafisk design
- D. Collage
2. Vilken typ av text kan användas för att göra en affisch mer uttrycksfull?
- A. Minst
- B. Typsnitt
- C. Nummer
- D. Poesi
3. Vilket av följande är ett exempel på en visuell presentation?
- A. Böcker
- B. Affisch
- C. Ljudbok
- D. Manus
4. Vad syftar en affisch till att göra?
- A. Underhålla
- B. Informera eller påverka
- C. Utbilda
- D. Förvirra
5. Vilken roll spelar färg i en bild eller affisch?
- A. Ingen
- B. För att skapa känslor
- C. För att dölja text
- D. För att förstöra bilden
6. Vad kan hjälpa till att förstärka budskapet i en affisch?
- A. Balans mellan text och bild
- B. Stort antal bilder
- C. Bara text
- D. Ingen text alls
7. Vilket av följande är ett visuellt element?
- A. Bilder
- B. Kommentarer
- C. Bokmärken
- D. Innehåll
8. Vad kan textens storlek påverka i en affisch?
- A. Ljudvolym
- B. Betydelse och läsbarhet
- C. Färgen på bilden
- D. Antalet bilder
9. Vilken typ av affisch skulle ha mest text?
- A. Reklam
- B. Informationsaffisch
- C. Affisch för ett evenemang
- D. Dekorativ affisch
10. Vad är viktigt att tänka på när man väljer typsnitt för text på en affisch?
- A. Att det är krångligt
- B. Att det är läsbart
- C. Att det är dyrt
- D. Att det är gammaldags
11. För vilket syfte kan en affisch vara bra?
- A. Att förstöra
- B. Att påverka allmänheten
- C. Att underhålla
- D. Att hindra information
12. Hur kan text och bild sammanflätas effektivt i en affisch?
- A. Genom att hålla dem åtskilda
- B. Genom att använda komplementära färger
- C. Genom att göra texten osynlig
- D. Genom att överbelasta med bilder
13. Vad är en collage?
- A. En samling av olika material
- B. Ett ensamt fotografi
- C. En digital video
- D. En typ av musik
14. Vad kan hjälpa till att fånga en betraktares uppmärksamhet på en affisch?
- A. Tråkig text
- B. Intensiva färger
- C. Många ord
- D. Monokromatisk design
15. Vilken syfte har en reklamaffisch?
- A. Att sälja en produkt
- B. Att förmedla en historia
- C. Att vägleda
- D. Att ge information
Resonerande frågor
1. Vilket budskap ville du förmedla med din affisch och varför? (Syftar till att utforska elevens intentioner och tankar bakom valet av budskap.)
2. Hur valde du att kombinera text och bild? (Ger möjlighet att diskutera kreativitet och val av presentationstekniker.)
3. Vilka tekniker använde du i skapandet av ditt verk? (Uppmuntrar till reflektion kring de tekniska och estetiska val som gjorts.)
4. Hur påverkar texten tolkningen av bilden? (Tillåter djupare analys av textens och bildens interaktion.)
5. Vad lärde du dig om sambandet mellan bild och text genom denna lektion? (Ger utrymme för självkritisk reflektion över lärandeprocessen.)
6. Hur kan olika typsnitt påverka ditt budskap? (Uppmanar till att tänka på den kommunikativa effekten av formval.)
7. Vilka färger valde du och varför? (Uppmuntrar till diskussion om det emotionella innehållet i visuell kommunikation.)
8. Hur kan du använda det du lärt dig om bild och text i framtida projekt? (Öppnar för diskussion om tillämpning av kunskap och färdigheter framåt.)
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 30 poäng (2 poäng per fråga) och resonerande frågorna ger totalt 16 poäng (2 poäng per fråga).
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).