En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 8. Bild – Kreativ storytelling genom bild

Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Bild

Tema: Kreativ storytelling genom bild


Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att använda bilder som en berättande teknik. Eleverna ska kunna demonstrera kunskap om bildkomposition, färg och symbolik för att skapa och kommunicera en visuell berättelse.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna provkonstruktion syftar till att testa “hur man kan använda bildkomposition, färg och symbolik för att berätta en historia eller förmedla budskap”.

Kunskapskrav

Provet kopplar till kunskapskraven att “kunna använda bilder för att skapa en visuell berättelse” samt förmågan att “diskutera hur olika element kan samverka för att förstärka berättelsen”.


Prov

Faktafrågor

  1. Vad är storytelling i bildkonst?
    • A) Att berätta med ord
    • B) Att berätta med bilder
    • C) Att skriva en roman
    • D) Att måla abstrakt
  2. Vilket av följande element är viktigt i bildkomposition?
    • A) Färger
    • B) Balans
    • C) Ljud
    • D) Text
  3. Vad kan färg användas till i en berättelse?
    • A) För att skapa stämning
    • B) För att ge vägbeskrivningar
    • C) För att beskriva karaktärer
    • D) För att räkna objekt
  4. Vad betyder symbolik i bildkonst?
    • A) Att använda JPEG-format
    • B) Att använda bilder för att representera djupare betydelser
    • C) Att arbeta med färggradienter
    • D) Att skapa 3D-effekter
  5. Vilket tekniskt verktyg kan användas för att skapa digitalt bildspel?
    • A) Penna och papper
    • B) Pumpa
    • C) Fotokamera
    • D) Presentationprogram
  6. Varför är det viktigt att ha en struktur i sin berättelse (början, mitt, slut)?
    • A) För att fylla ut tid
    • B) För att hålla åskådaren intresserad
    • C) För att få fler opinionsyttringar
    • D) För att öka antalet bilder
  7. Hur kan bilder framkalla känslor hos betraktaren?
    • A) Genom att vara färgglada
    • B) Genom att använda uttrycksfulla ansikten
    • C) Genom att vara stora
    • D) Genom att ha detaljerad text
  8. Vilken typ av bild skulle bäst passa en sorglig berättelse?
    • A) Ljust och färgglatt
    • B) Dova och murriga färger
    • C) Abstrakt och osammanhängande
    • D) Tekniskt detaljerad
  9. Vad bör man tänka på när man presenterar sina bilder för klassen?
    • A) Att få så många som möjligt att skratta
    • B) Att förklara sina val och tankar bakom bilderna
    • C) Att skynda sig igenom bilderna
    • D) Att undvika att prata om bilderna
  10. Vilken typ av berättelse kan ett collage bäst representera?
    • A) En enskild händelse
    • B) En linjär historia
    • C) En flerfacetterad berättelse
    • D) En teknisk manual
  11. Vad är en grafisk roman?
    • A) En vetenskaplig bok
    • B) En serie med illustrerade paneler som berättar en historia
    • C) En novell med färg
    • D) En typ av reklam
  12. Vilket av följande format är inte lämpligt för storytelling?
    • A) Bilder
    • B) Längre vetenskapliga artiklar
    • C) Tecknade serier
    • D) Fotoprojekt
  13. Vad kan hjälpa att skapa en starkare berättelse?
    • A) Att använda många olika sätt att berätta
    • B) Att ha en tydlig poäng och sammanhang i elementen
    • C) Att minimera interaktionen med betraktare
    • D) Att fokusera på detaljerat skrivande
  14. Hur kan man beskriva en bilds komposition?
    • A) Genom att diskutera textinnehåll
    • B) Genom att prata om dess arrangemang och förhållande mellan olika delar
    • C) Genom att räkna antalet färger
    • D) Genom att skippa förklaringar
  15. Vad är syftet med en bildpresentation i klassrummet?
    • A) Att träna på att måla
    • B) Att förmedla berättelsen på ett engagerande sätt
    • C) Att skapa en tyst miljö
    • D) Att bara visa bilder utan förklaring

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur färgval påverkar känslan i en bildberättelse.
    Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över färgpsykologi och dess effekt på mottagaren.
  2. Vilka tekniker använde du för att bygga upp din berättelses struktur och varför valde du just dessa?
    Här ges eleverna möjlighet att visa sin förståelse för narrativ struktur.
  3. Hur kan stil och teknik i dina bilder förmedla olika budskap?
    Eleverna får möjlighet att analysera och argumentera utifrån sina egna val.
  4. Beskriv en bild från din berättelse och hur den bidrar till den övergripande berättelsen.
    Här ges eleverna chansen att expressivt förklara betydelsen av specifika bilder.
  5. På vilket sätt skiljer sig berättande genom bild från skriftlig berättande?
    Detta frågar efter djupare förståelse och reflektion kring olika berättandemedier.
  6. Reflektera över hur din berättelse skulle förändras om en bild byttes ut mot en annan.
    Eleverna ska tänka kritiskt kring betydelsen av specifika bilder i deras arbete.
  7. Hur kan feedback från klasskamrater förbättra din visuell berättelse?
    Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på samarbetets värde i kreativt arbete.
  8. Vilken roll spelar personlig erfarenhet i skapandet av en visuell berättelse?
    Genom denna fråga kan elever visa förståelse för hur subjektivitet påverkar berättande.

Bedömning

Faktafrågor ger totalt 15 poäng (1 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger totalt 8 poäng (1 poäng per fråga).

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).