Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Bild
Tema: Skapande av identitet genom konst
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att utforska hur konst kan användas för att uttrycka och identifiera med olika kulturer och individuella identiteter. Eleverna kommer att analysera hur intima och kulturella aspekter uttrycks genom konst och skapa egna verk som reflekterar deras identiteter.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna använda bilder och symboler för att uttrycka sin egen identitet och göra en enklare analys av hur identitet kan representeras i konst.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till identitet och konst (10 min)
- Vad innebär identitet inom konst? Diskutera olika aspekter av identitet: kulturell, social och personlig.
- Visning av exempel på konstverk som representerar identitet (t.ex. porträtt, skulpturer, installationer).
Diskussion och analys (15 min)
- Eleverna granskar olika konstverk och diskuterar hur konstnärer uttrycker identitet. Vilka tekniker och symboler används för att framhäva identitet?
- Reflektion kring hur deras egna identiteter kan påverka deras skapandeprocess.
Skapande av eget verk (20 min)
- Eleverna får i uppdrag att skapa ett eget verk som reflekterar deras identitet eller en del av sin kultur.
- De ska tänka på färg, form, material och symbolik för att uttrycka sitt budskap.
Avslutande reflektion och presentation (5 min)
- Eleverna presenterar sina verk för klassen och förklarar hur deras konstverks budskap knyter an till deras identitet.
- Diskutera hur konst kan fungera som ett uttryck för både individuella och kollektiva identiteter.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skapa en bild eller skulptur som representerar en del av deras identitet. De ska inkludera en kort text som förklarar hur deras verk relaterar till deras liv och erfarenheter.
Exit-ticket
- Vilken del av din identitet valde du att uttrycka och varför? (Svar: Elevens val av identitet)
- Hur använde du färg och form för att förmedla ditt budskap? (Svar: Elevens metod)
- Vad var den största utmaningen i skapandet av ditt verk? (Svar: Elevens reflektion)
- Hur tror du att din identitet kan påverka hur andra ser på ditt verk? (Svar: Elevens insikter)
- Vad har du lärt dig om identitet och konst under denna lektion? (Svar: Elevens insikter)