Lektion. Åk. 9. Bild – Abstrakt konst

Lektionsplanering: Abstrakt konst

Årskurs: 9

Ämne: Bild

Tema: Abstrakt konst

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att skapa och bearbeta bild med olika tekniker och material. Undervisningen ska omfatta arbetet med att analysera och samtala om bildens funktioner och uttryck, särskilt inom abstrakt konst.

Kunskapskrav

Eleven kan skapa bilder med hjälp av olika tekniker och beskriva hur de har arbetat. Eleven kan också ge exempel på hur olika former och färger kan uttrycka känslor och budskap.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till abstrakt konst (10 min)

  • Genomgång av abstrakt konst och dess historia.
  • Presentation av kända abstrakta konstnärer (t.ex. Kandinsky, Mondrian).
  • Diskutera vad som kännetecknar abstrakt konst och hur känslor kan tolkas.

Färg- och formteori (15 min)

  • Genomgång av grundläggande färgteori.
  • Presentation av olika former och deras betydelse.
  • Övning i att kombinera färger och former för att uttrycka ett känslomässigt budskap.

Skapandeprocess (15 min)

  • Eleverna inleder sitt eget skapande av abstrakta verk.
  • Användning av olika material (färg, penslar, papper, duk).
  • Läraren ger stöd och vägledning under skapandeprocessen.

Reflektion och utvärdering (10 min)

  • Eleverna presenterar sina verk för klassen.
  • Diskutera olika känslor och budskap som framkommit.
  • Reflektera över skapandeprocessen och vad de lärt sig om abstrakt konst.

Eleverna får i uppgift att skapa ett abstrakt konstverk utifrån ett personligt känslomässigt tema. De ska experimentera med färger och former för att uttrycka denna känsla. Läraren uppmanar eleverna att tänka på hur deras val av material och teknik påverkar det slutliga resultatet.

Exit-ticket

  • Vad kännetecknar abstrakt konst?
  • Abstrakt konst fokuserar på former och färger snarare än realistisk avbildning.
  • Nämn en känd abstrakt konstnär.
  • Exempel: Wassily Kandinsky.
  • Hur kan färger påverka känslor?
  • Färger kan framkalla olika känslor, såsom röd som kan symbolisera passion eller ilska.
  • Vilka material använde du för ditt verk?
  • Jag använde akrylfärger på canvas och papper.
  • Vad var den största utmaningen i skapandeprocessen?
  • Att fånga min känsla på ett abstrakt sätt.

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att skapa ett nytt abstrakt verk hemma, baserat på ett annat känslomässigt tema än det de arbetade med i klassen. De ska skriva en kort reflektion (150-200 ord) om sina val av färger och former, samt hur detta representerar deras valda känsla.

Citat

“Färgen är min språk och form är min grammatik.” – Paul Klee, 1922. Detta citat betyder…


Modern Tillbaka-knapp