Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Bild
Tema: Målningstekniker
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få möjlighet att arbeta med olika målartekniker och material, samt lära sig analysera och diskutera bildens uttryck. Undervisningen ska omfatta praktiskt arbete med färg och form, samt förståelse för hur dessa val påverkar det visuella budskapet.
Kunskapskrav
Eleven kan skapa bilder med hjälp av olika tekniker och material samt beskriva hur de har arbetat med dem. Dessutom kan eleven ge exempel på hur olika grafiska element och färger påverkar bildens budskap och uttryck.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till olika målningstekniker (10 min)
- Kort genomgång av olika målartekniker såsom akryl, akvarell och olja.
- Visa exempel på konstverk skapade med de olika teknikerna.
- Diskutera fördelar och nackdelar med varje teknik.
Genomgång av akrylmålning (15 min)
- Demonstration av akrylmåleri (blandning av färger, teknik för penseldrag).
- Elevdeltagande med att prova grundtekniker under lärarens ledning.
- Diskutera hur man kan skapa djup med färg och skugga.
Övning i akvarellmålning (15 min)
- Genomgång av akvarelltekniker (vattenblandning, lager på lager).
- Eleverna skapar egna akvarellverk med fokus på att experimentera med tekniken.
- Läraren ger vägledning och tips under skapandeprocessen.
Reflektion över målningstekniker (10 min)
- Eleverna presenterar sina akrylmålningar och akvareller för klassen.
- Diskutera skillnaderna mellan de två teknikerna.
- Reflektera över vilka tekniker de kände sig mest bekväma med och varför.
Aktivitet
Eleverna ska skapa ett verk i en av de två genomgångna teknikerna (akryl eller akvarell) som representerar ett valfritt tema. De ska experimentera med färg och teknik för att fånga sitt valda tema. Om du är intresserad av en mer detaljerad aktivitetsbeskrivning, skriv “Aktivitet”.
Exit-ticket
- Nämn två olika målningstekniker.
- Akryl och akvarell.
- Vad var det mest utmanande med att måla med akrylfärg?
- Att blanda färger och få rätt konsistens.
- Hur använder du vatten i akvarellmålning?
- För att tunna ut färgen och skapa olika nivåer av transparens.
- Vad kände du för ditt färdiga verk?
- Jag kände att jag kunde uttrycka mig och vara kreativ.
- Vilken teknik tyckte du bäst om och varför?
- Jag tyckte bäst om akvarell eftersom det var roligt att se färgerna blanda sig.
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skapa en målning hemma, antingen med akryl eller akvarell, baserat på ett tema av deras val. De ska också skriva en kort reflektion (150-200 ord) om sin valda teknik och processen bakom sitt verk. Om det behövs, skriv “Hemuppgift” för en detaljerad beskrivning.
Citat
Hälsningar från Isak på Allgot.se
www.allgot.se