En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Bild – Samhällskritiska Bilder



Prov – Samhällskritiska Bilder

Prov – Samhällskritiska Bilder

Årskurs: 9

Ämne: Bild

Tema: Samhällskritiska Bilder

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och diskutera samhällskritiska bilder samt att skapa egna bilder som bär på ett budskap eller står för en kritisk ståndpunkt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna provkonstruktion kommer att fokusera på att analysera och diskutera bilder som bär på samhällskritik. Eleverna kommer att lära sig att identifiera budskap i olika bilder och hur dessa kan påverka publikens uppfattning och känslor.

Kunskapskrav

Eleven kan analysera och diskutera olika bilders budskap och betydelse. Dessutom visar eleven förmåga att skapa egna bilder som uttrycker en ståndpunkt eller kritik och reflekterar över de val som gjorts i skapandet av bilden.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande tekniker används oftast för att förstärka budskapet i en samhällskritisk bild?
    A) Oljeemålning
    B) Fotografi
    C) **Grafik**
    D) Teckning
  2. Vilket av följande påståenden stämmer bäst in på en samhällskritisk bild?
    A) Den syftar enbart till att se estetisk ut.
    B) **Den belyser samhällsproblem och väcker tankar.**
    C) Den är alltid svartvit.
    D) Den ska inte väcka känslor.
  3. Vad innebär termen “propaganda” i relation till bilder?
    A) En typ av dilettantisk konst.
    B) Det handlar om att sprida falska nyheter.
    C) **Att påverka och styra opinionen genom bildspråk.**
    D) Enbart reklam för produkter.
  4. Vilken känd konstnär är känd för sina samhällskritiska verk inom modern konst?
    A) Vincent van Gogh
    B) **Banksy**
    C) Claude Monet
    D) Pablo Picasso
  5. Vad kan vara en följd av att en samhällskritisk bild sprids?
    A) Ökad tystnad kring ämnet.
    B) **Ökad medvetenhet och debatt.**
    C) Minskad intresse för samhällsfrågor.
    D) Att konstnärer blir mer kända.
  6. I vilken årstid anses ofta samhällskritiska bilder fått mer uppmärksamhet?
    A) Vinter
    B) **Vår**
    C) Höst
    D) Sommar
  7. Vilket av följande är ett exempel på en samhällskritisk bild?
    A) En landskapsbild.
    B) **En bild som visar glädje i en protest.**
    C) En porträttbild av en känd person.
    D) En reklam för en bil.
  8. Vilken känsla kan en samhällskritisk bild väcka hos betraktaren?
    A) Endast glädje.
    B) **Olika känslor, inklusive sorg och ilska.**
    C) Likgiltighet.
    D) Förvirring.
  9. Vad är syftet med att analysera samhällskritiska bilder?
    A) Att bedöma tekniken bakom bildskapandet.
    B) **Att förstå djupare budskap och kritik mot samhället.**
    C) Att jämföra med andra konstformer.
    D) Att endast öka bildens popularitet.
  10. Vilken typ av publik kan en samhällskritisk bild nå?
    A) Endast konstintresserade.
    B) **Bredare samhällsgrupper med olika åsikter.**
    C) Endast akademiker.
    D) Barn och ungdomar uteslutet.
  11. Hur kan färger användas i en samhällskritisk bild?
    A) **För att förstärka känslor och budskap.**
    B) Endast för estetiska syften.
    C) Färger spelar ingen roll.
    D) För att dölja det verkliga budskapet.
  12. Vad kan vara en (negativ) kritik av samhällskritiska bilder?
    A) De kan vara för färgstarka.
    B) **De kan uppfattas som politiska och partiska.**
    C) De är alltid svåra att förstå.
    D) De ger för lite information.
  13. I vilket sammanhang kan en samhällskritisk bild oftast ses?
    A) Tv-program om matlagning.
    B) **I medierna som en del av diskussioner om samhällsfrågor.**
    C) Enbart i gallerier.
    D) I skolor under matematiklektioner.
  14. Vilken av följande konstformer kan INTE använda samhällskritik?
    A) **Naturmåleri.**
    B) Graffiti.
    C) Fotografi.
    D) Installationer.
  15. Vad bör man tänka på när man skapar en samhällskritisk bild?
    A) Att bara fokusera på teknisk utförande.
    B) **Att ha ett klart budskap och stirra på det viktiga.**
    C) Att det ska vara en klassisk stil.
    D) Att bilden ska vara vacker.

Resonerande frågor

  1. Reflektera över hur samhällskritiska bilder kan påverka individens beteende och tankesätt.
    Syftet är att ge eleverna möjlighet att diskutera den djupare påverkan av bilder i samhället.
  2. Diskutera skillnaden mellan samhällskritisk bild och ren konst. Hur kan man definiera gränsen?
    Genom denna fråga kan eleverna visa förståelse för konst och kritikens relation.
  3. Analysera en vald samhällskritisk bild och dess kulturella kontext. Vad säger bilden om sin tid?
    Denna fråga ger möjlighet för detaljerad analys av en bild och dess kulturella inverkan.
  4. Hur kan sociala medier förändra spridningen av samhällskritiska bilder?
    Eleverna får möjlighet att resonera kring moderna plattformars inflytande.
  5. Vilka etiska överväganden bör man ta hänsyn till vid skapandet av en samhällskritisk bild?
    Frågan syftar till att få eleverna att tänka kritiskt kring ansvar i konst och bildskapande.
  6. Beskriv hur olika kulturer kan uppfatta samma bild olika. Ge exempel.
    Här ges eleverna möjlighet att visa kännedom om kulturella skillnader och perspektiv.
  7. Hur kan du som konstnär påverka samhällsdebatten genom dina bilder?
    Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över den roll konst spelar i samhället.
  8. Reflektera över ett aktuellt exempel på en samhällskritisk bild som påverkat debatten.
    Frågan här ger en möjlighet att knyta an till aktuella händelser och visa djup analys.

Bedömning

Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng.

Resonerande frågor: Varje fråga ger 3 poäng.

Krav för betyg:

  • E: Minst 8 poäng.
  • C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).



×