Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Bild
Tema: Egen Illustration
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skapa egna illustrationer samt att reflektera över sina kreativa processer och resultat. Provets fokus ligger på att utvärdera den tekniska kunskapen och det personliga uttrycket i deras bildskapande.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion inriktar sig på att utveckla elevernas förmåga att skapa egna illustrationer som uttrycker tankar, känslor och berättelser. Fokus ligger på att använda olika tekniker och material för att visualisera egna idéer.
Kunskapskrav
Eleven kan skapa och omarbeta egna bildprodukter. Dessutom visar eleven förmåga att diskutera och ge feedback på egna och andras bildskapande samt reflektera över kreativa processer och resultat.
Prov
Faktafrågor
- Vad är en illustration?
- A) En typ av musik
- B) En litterär genre
- C) En bild som förmedlar ett budskap
- D) En teaterpjäs
- I vilket sammanhang används illustrationer?
- A) Endast i böcker
- B) I böcker, tidningar, och digitala medier
- C) Endast i tidningar
- D) Ingenstans i dagens samhälle
- Vilken teknik involverar användning av färg och vatten?
- A) Pennteknik
- B) Akvarell
- C) Kols tekniker
- D) Digitalkonst
- Vad innebär komposition i bildskapande?
- A) Att måla med olja
- B) Placeringen av element i en illustration
- C) Att välja färger
- D) Att skriva en text
- Vilken av följande material hör till digital illustration?
- A) Akvarellpapper
- B) Kritor
- C) Digitala program
- D) Tuschpennor
- Vad är en viktig del av den kreativa processen i bildskapande?
- A) Att experimentera med olika tekniker
- B) Att följa exakt steg-för-steg instruktioner
- C) Att alltid få feedback
- D) Att alltid använda samma teknik
- Vad kan färg förmedla i en illustration?
- A) Ingen betydelse
- B) Känslor och stämningar
- C) Bara form
- D) Bara text
- Vilken av följande illustrationstekniker kräver minst övergripande utvärdering?
- A) Penselteknik
- B) Kols teckning
- C) Tuschteknik
- D) Digitalkonst
- Varför är det viktigt att ge och få feedback i bildskapande?
- A) För att alltid få rätt svar
- B) För att aldrig få kritik
- C) För att utvecklas och förbättra sitt arbete
- D) För att göra som andra säger
- Vad är en illustrationens huvudsyfte?
- A) Att vara vacker
- B) Att förmedla en historia eller känsla
- C) Att förklara ett ämne
- D) Att bara täcka en yta
- Vad innebär “att omarbeta” en bildprodukt?
- A) Att kasta bort det
- B) Att göra ändringar och förbättra det
- C) Att visa det för andra
- D) Att ändra färg på det
- Vilken teknik passar bäst för detaljerade linjer?
- A) Akvarell
- B) Tusch
- C) Målning med pensel
- D) Digital målning
- Vad kan en illustration av “framtiden” förväntas innehålla?
- A) Historia från det förflutna
- B) Föreställningar om teknologi och samhälle
- C) Enbart traditionella bilder
- D) En illustration av en dröm
- Vilken slags feedback kan vara mest värdefull för en illustratör?
- A) Negativ kritik utifrån
- B) Bygga vidare på det som fungerar bra
- C) Endast positiva kommentarer
- D) Ingen feedback är bäst
- Kan digitala verktyg påverka hur en illustration uppfattas?
- A) Nej, alla verktyg är lika
- B) Ja, de kan förändra stilen och uttrycket
- C) Endast penslar gör skillnad
- D) Digitala verktyg används bara för tryck
Resonerande frågor
- Diskutera hur olika illustrationstekniker kan förstärka budskapet i en bild.
Denna fråga ger elever möjlighet att analysera och reflektera över sambandet mellan teknik och uttryck.
- Reflektera över hur dina egna känslor kan påverka din skapandeprocess när du illustrerar.
Eleven ges möjlighet att koppla sina egna erfarenheter och känslor till sitt kreativa arbete.
- Hur påverkar samarbete med andra din egen bildskapande process?
Eleven ges möjlighet att utforska kommunikation och samskapande i bildproduktivitet.
- Ange exempel på hur kända illustratörer har inspirerat ditt eget arbete.
Eleven ges möjlighet att koppla inspiration från andra och applicera det i sina egna projekt.
- Argumentera för varför det är viktigt att reflektera över den kreativa processen efter att ha avslutat en illustration.
Denna fråga uppmanar till djupare självkritik och kritiskt tänkande om den egna utvecklingen.
- I vilket sätt kan feedback från lärare och kamrater hjälpa till att förbättra illustratorns färdigheter?
Eleven kan diskutera värdet av feedback och dess betydelse för lärandet.
- Hur kan modern teknologi, såsom digital noteskrivning, skapa nya möjligheter för illustration?
Eleven ges chans att spekulera kring hur framtiden kan påverka bildskapande.
- Beskriv hur du kan använda kombinationer av tekniker för att skapa en mer mångfacetterad illustration.
Denna fråga uppmuntrar till kreativt tänkande och experimentering med olika tekniker i bildskapandet.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera och de resonerande frågorna bedöms med 2 poäng vardera. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).