En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Bild – Kreativitet och uttryck genom bild

Provkonstruktion

Årskurs
9
Ämne
Bild
Tema
Kreativitet och uttryck genom bild

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för olika tekniker och metoder inom bildkonst samt deras förmåga att uttrycka sig kreativt genom olika bildformer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleverna ska kunna använda olika tekniker och material för att skapa bilder och former.”
“Eleverna ska kunna analysera och värdera egna och andras verk och därigenom utveckla sin förmåga att uttrycka sig i bild.”

Kunskapskrav

Provets koppling till ämnets kunskapskrav omfattar:

  • Eleven kan använda och formulera sig i ett bildspråk.
  • Eleven kan analysera och värdera egna skapade verk samt andras.
  • Eleven kan använda olika tekniker och material i sina skapande processer.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande tekniker är INTE en del av fotografi?
    A) Ljussättning
    B) Komposition
    C) **Exponering**
    D) Perspektiv
  2. Vad handlar collage-teknik främst om?
    A) Måla med olja
    B) **Sammansättning av olika material**
    C) Skulptur av lera
    D) Digital illustration
  3. Vilken är en typisk proportion inom porträttmålning?
    A) Huvudet är alltid större än kroppen
    B) **Huvudet är 1/8 av kroppens längd**
    C) Ögonen placeras alltid i mitten
    D) Nosen är alltid längre än hakan
  4. Vilket program är INTE ett verktyg för digital konst?
    A) Photoshop
    B) Sketch
    C) **CorelDRAW**
    D) Procreate
  5. Vad syftar grafisk design främst till?
    A) Skapa abstrakta bilder
    B) **Förmedla ett budskap**
    C) Måla landskap
    D) Teckna serier
  6. Vilket av följande material passar bäst för skulptur i återvunnet material?
    A) Kalligrafipapper
    B) **Plastflaskor**
    C) Högar av sand
    D) Akrylfärger
  7. En konsthistorisk studie kan handla om?
    A) **En specifik konstnär eller stil**
    B) Endast samtida konstverk
    C) Kunsten i en annan värld
    D) Konst i populärkultur
  8. Vad kännetecknar serieteckning?
    A) **Berättande genom bilder och text**
    B) Användning av oljefärger
    C) Enbart svartvita bilder
    D) Skulpturer av marmor
  9. Graffiti är:
    A) **En form av gatukonst**
    B) Endast oljemålningar
    C) Akrylmåleri
    D) Digital konst
  10. Vad är syftet med ett tematiskt konstprojekt?
    A) Att följa en exakt mall
    B) **Att utforska ett tema under en längre period**
    C) Att sammanställa gamla verk
    D) Att undervisa om konsthistorik
  11. Vad är en av de viktigaste faktorerna inom fotografi?
    A) **Ljus**
    B) Färgval
    C) Materialval
    D) Skulpturtaktik
  12. Vad används i collage-teknik för att skapa konstverk?
    A) Penslar
    B) Målarduk
    C) **Tidningar och text**
    D) Akrylfärg
  13. Idag är digital konst:
    A) Bara för yrkesproffs
    B) **Tillgängligt för alla med teknik**
    C) Enbart tecknat med penna
    D) Används endast inom reklam
  14. I vilket av följande används typografi?
    A) Målning av natur
    B) **Grafisk design**
    C) Fotografi
    D) Skulptur av metall
  15. Vad hjälper oss att analysera konstverk?
    A) Att bara se på dem
    B) **Att tänka kritiskt och reflektera**
    C) Att godkänna dem
    D) Att bara jämföra dem med andras

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur olika tekniker inom fotografi kan påverka bilden du skapar.
    Syftet är att utvärdera elevens förmåga att reflektera över tekniska val och deras inverkan.
  2. Hur kan materialvalet i ett collage påverka de känslor som väcks hos betraktaren?
    Syftet är att ge eleven möjlighet att utforska och analysera känslomässiga reaktioner.
  3. Vilka utmaningar kan uppstå vid porträttmålning och hur kan man övervinna dem?
    Syftet är att bedöma elevens kritiska tänkande när det kommer till tekniska svårigheter.
  4. På vilket sätt kan digital konst jämföras med traditionell konst?
    Syftet är att få elever att tänka på skillnader och likheter mellan konstformer.
  5. Vad är viktigt att tänka på när man designar en affisch för att förmedla ett budskap?
    Syftet är att uppmuntra till diskussion kring grafisk kommunikation och designprinciper.
  6. Hur kan skulpturer av återvunnet material påverka vår syn på hållbarhet?
    Syftet är att ge elever möjlighet att reflektera över konst och miljö.
  7. Välj en konststil eller en konstnär och diskutera hur den påverkar ditt eget skapande.
    Syftet är att uppmuntra personlig reflektion och analys av influenser på den egna konsten.
  8. Vad kan serieteckning och berättande genom bild lära oss om kommunikation?
    Syftet är att få elever att reflektera över hur bild och text samspelar för att skapa en berättelse.

Bedömning

Provets bedömning kan göras utifrån följande poängsystem:

  • Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar.
  • Resonerande frågor: 2 poäng per korrekt besvarande och analys.

Totalt antal poäng: 30
E-nivå: 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
C-nivå: 12 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)
A-nivå: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)


×