Lektion. Åk. 8. Bild – Kulturella symboler

# Lektionsplanering **Årskurs:** 8 **Ämne:** Bild **Tema:** Kulturella symboler och deras representation

**Koppling till styrdokument**

### Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att utforska hur kulturella symboler uttrycks genom olika bildtekniker och hur dessa symboler representerar identiteter och värderingar i olika kulturer. Eleverna kommer att analysera och skapa verk inspirerade av kulturella symboler.

### Kunskapskrav
Eleverna ska kunna identifiera och diskutera kulturella symboler, använda olika tekniker i bildskapande och reflektera över hur dessa symboler påverkar identitet och kultur.

**Lärarledda instruktioner**

### Introduktion till kulturella symboler (10 min)
– Vad är kulturella symboler? Genomgång av exempel på kända symboler från olika kulturer och deras betydelse.
– Diskutera hur dessa symboler kan representera identitet och värderingar i en kultur.

### Analys av exempelbilder (15 min)
– Eleverna delas in i grupper och får analysera bilder som innehåller kulturella symboler. Vad representerar dessa bilder? Hur används färg, form och komposition?
– Diskutera hur kulturella symboler kan tolkas olika beroende på perspektiv och sammanhang.

### Praktiskt skapande av egna verk (20 min)
– Eleverna får i uppdrag att skapa ett konstverk (målning, collage, digitalt verk) som återspeglar en kulturell symbol som har betydelse för dem.
– Läraren ger teknisk vägledning och uppmuntrar eleverna att reflektera över sina val av symbol och tekniker.

### Avslutande reflektion och presentation (5 min)
– Eleverna presenterar sina verk för klassen och förklarar valet av symbol och vilken betydelse den har för dem.
– Diskutera hur representationen av kulturella symboler kan förändras över tid och plats.

**Aktivitet**
Eleverna får i uppdrag att välja en kulturell symbol som de identifierar sig med och skapa ett konstverk som uttrycker dess betydelse. De ska förbereda sig för att diskutera sina val i klassen. Om du vill ha en specifik aktivitetsbeskrivning kan du skriva “Aktivitet”.

**Exit-ticket**
– Vilken kulturell symbol valde du och varför? (Svar: Elevens val av symbol)
– Hur reflekterar ditt verk över identitet och kultur? (Svar: Elevens reflektion)
– Vad var den största utmaningen under skapandeprocessen? (Svar: Elevens insikter)
– Hur bryter dina val av färg och teknik mot eller stämmer överens med traditionella sätt att representera denna symbol? (Svar: Elevens analys)
– Vad har du lärt dig om kulturella symboler genom denna lektion? (Svar: Elevens insikter)

**Hemuppgift**
Som hemuppgift får eleverna i uppdrag att skriva en kort text där de reflekterar över en kulturell symbol som de tycker är viktig. De ska diskutera dess ursprung, betydelse, och hur den representeras i deras liv. Om du vill ha en färdig hemuppgift kan du skriva “Hemuppgift”.

**Citat**
*”Kultur är den summan av våra traditioner och symboler som definierar våra liv.”* – Anonym Detta citat belyser vikten av kulturella symboler i vårt dagliga liv och deras roll i att forma vår identitet.

**Nästa lektion**
Tema för nästa lektion kommer att vara “Miljö och hållbarhet i bilder”. Det är relevant för att koppla konst till aktuella globala frågor och hur vi kan använda bilder för att skapa medvetenhet och förändring. Om du vill ha en lektionsplanering baserad på detta förslag kan du skriva “Nästa”.


Modern Tillbaka-knapp