Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Bild
Tema: Planering av En Utställning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för planering och genomförande av en konstutställning, inklusive curatorns roll och hur man presenterar konstverk för publik.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att ge eleverna förståelse för hur man planerar och genomför en konstutställning. Eleverna kommer att lära sig om curatorns roll, utställningskoncept och hur man presenterar konstverk för publik.
Kunskapskrav
Eleven kan planera och organisera en utställning av egna eller andras verk. Dessutom visar eleven förmåga att reflektera över utställningsformat och publikens upplevelse.
Prov
Faktafrågor
- Vad är huvudsyftet med en konstutställning?
- A) Att sälja konstverk
- B) Att presentera konst för publik
- C) Att utbilda om konst
- D) Att samla in pengar
- Vilken roll har en curator i en utställning?
- A) Att skapa konstverk
- B) Att planera utställningen
- C) Att ge direktiv till konstnärerna
- D) Att marknadsföra utställningen
- Vilket av följande är viktigt när man väljer tema för en utställning?
- A) Många konstverk lånas in
- B) Temat skall locka en stor publik
- C) Temat ska ha en röd tråd
- D) Temat ska vara populärt på sociala medier
- Vad innebär det att ha en “röd tråd” i en utställning?
- A) Alla verk måste vara från samma konstnär
- B) Att det finns en gemensam idé som förenar verk
- C) Att utställningen är väderberoende
- D) Att det endast visas verk av nyare konstnärer
- Vilket av följande är inte en typ av utställning?
- A) Solo utställning
- B) Grupp utställning
- C) Digital utställning
- D) Offentlig utställning
- Vad kan en curator göra för att öka publikens intresse för en utställning?
- A) Anordna mingel utan konstverken
- B) Göra konstverken kostnadsfria
- C) Skapa interaktiva element i utställningen
- D) Låta publiken bestämma själva vad som ska visas
- Vad är en bra strategi för att kommunicera med publiken vid en utställning?
- A) Ha en lång och komplicerad text om varje verk
- B) Använda tydliga skyltar och guider
- C) Minimera all information
- D) Låta konsthallsanställda enbart prata med VIP-gäster
- Vilken typ av feedback är viktigt att ge vid planering av utställningar?
- A) Konstruktiv feedback
- B) Positiv och negativ feedback
- C) Ingen feedback
- D) Endast negativ feedback
- Vilket av följande kan anses vara en utmaning vid planering av en utställning?
- A) För mycket tid
- B) Att ha för många konstverk
- C) Att ge en koherent presentation och layout
- D) Att hitta en passande lokal
- Hur kan en utställningsbroschyr bidra till en utställning?
- A) Genom att förvandla utställningen till en försäljning
- B) Genom att diskutera konstverk i detalj
- C) Genom att informera om temat och verken
- D) Genom att ge rabatter på konstverk
- Vad är ett viktigt steg när man skapar en utställning?
- A) Att ha en stor budget
- B) Att välja ett starkt tema
- C) Att välja konstverk baserat på popularitet
- D) Att undvika kontakt med publik
- Vad är en vanlig typ av feedback som konstnärer vill ha?
- A) Om verken är billiga
- B) Om verken berör publiken
- C) Om verken kan säljas
- D) Om varje verk är likadant
- Vad kan vara nästa steg för en grupp efter att ha planerat en utställning?
- A) Att lägga ner alla planer
- B) Att genomföra och visa utställningen
- C) Att diskutera planeringen en gång till
- D) Att skicka ut en broschyr till alla
- Vilket av följande aspekter kan hjälpa till att anpassa utställningar för en bredare publik?
- A) Att använda ett lättforståeligt språk
- B) Att undvika all interaktion
- C) Att göra allt väldigt komplext
- D) Att endast rikta sig till experter
Resonerande frågor
- Beskriv hur du skulle gå tillväga för att välja tema för en utställning.
Syftet är att ge elever möjlighet att visa sin förståelse för tematisering och valprocess. - Hur skulle du kunna övervinna en utmaning som uppstår under planeringen av en utställning?
Syftet är att ge elever möjlighet att reflektera över problemlösningsförmåga. - Diskutera hur olika typer av utställningar kan påverka publikens upplevelse.
Syftet är att ge elever möjlighet att visa djupare analys och reflektion. - Analysera vikten av curatorns roll i en utställning.
Syftet är att eleverna ska kunna visa djup kunskap om curatorns påverkan. - Vilka faktorer tycker du är viktiga för att syftet med utställningen ska uppnås?
Syftet är att eleverna ska identifiera och resonera kring avgörande element. - Hur tror du att utställningens design påverkar publiken?
Syftet är att eleverna ska kunna koppla design och publikens reaktioner. - Ge exempel på en framgångsrik utställning och diskutera dess nyckelelement.
Syftet är att uppmuntra eleverna till kritisk granskning av verkliga exempel. - Hur skulle du kunna använda feedback från publiken för att förbättra nästa utställning?
Syftet är att eleverna ska kunna visa hur feedback kan leda till förbättringar.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalsumman 30 poäng. Varje faktafråga ger 1 poäng och resonerande frågor ger 3 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng (varav minst 0 poäng från resonerande frågor).
För betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).