Provkonstruktion

Årskurs: 1
Ämne: Matematik
Tema: Mätning och jämförelse

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att mäta och jämföra olika objekt samt att använda lämpliga redskap och enheter. Provets mål är att se ifall eleverna har tillägnat sig kunskap om mätningens betydelse och kan tillämpa sina kunskaper i praktiska situationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 1-3 ingår mätning och jämförelse av storlek, längd, vikt och volym i det centrala innehållet. Eleverna ska lära sig att använda olika redskap för att mäta, samt att kunna göra rimlighetsbedömningar i sina mätningar. Vidare ska de få erfarenhet av att jämföra objekt utifrån olika mått.

Kunskapskrav

Eleven kan mäta och uppskatta längd och vikt med hjälp av lämpliga måttenheter och redskap. Eleven kan jämföra och diskutera resultat på ett begränsat sätt, samt göra rimlighetsbedömningar.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket mätredskap använder vi för att mäta längd?
A) Termometer
B) Linjal
C) Vågen
D) Klocka
B

2. Vad mäter vi med en våg?
A) Längd
B) Vikt
C) Volym
D) Temperatur
B

3. Vilken enhet använder vi oftast för att mäta längd?
A) Centiliter
B) Kilogram
C) Centimeter
D) Liter
C

4. Om något är längre än ett annat föremål, vad betyder det?
A) Det är kortare
B) Det tar mer plats
C) Det är tyngre
D) Det sträcker sig längre
D

5. Vad kan vi använda för att mäta volym?
A) Linjal
B) Mätkopp
C) Våg
D) Termometer
B

6. Om en bok väger 300 gram och en penna väger 10 gram, vilket är tyngre?
A) Pennan
B) Boken
C) Ingen skillnad
D) Båda väger lika
B

7. När använder vi en termometer?
A) För att mäta längd
B) För att mäta vikt
C) För att mäta temperatur
D) För att mäta volym
C

8. Vad innebär det att göra en rimlighetsbedömning?
A) Att använda vilken utrustning som helst
B) Att tänka logiskt kring resultaten
C) Att inte bry sig om resultaten
D) Att mäta med ögat
B

9. Vad betyder det att jämföra?
A) Att mäta balans
B) Att se hur två eller flera saker står emot varandra
C) Att tillverka något nytt
D) Att räkna antal
B

10. I vilken situation skulle du använda en linjal?
A) När du väger saker
B) När du mäter hur mycket vatten du har
C) När du mäter längden på en penna
D) När du kontrollerar temperaturen på något
C

11. Vilka två saker kan vi mäta i vårt hem?
A) Gammal och ny
B) Snabbhet och vikt
C) Längd och volym
D) Temperatur och färg
C

12. Vad kan du mäta med en mätkopp?
A) Längd
B) Vikt
C) Volym
D) Tid
C

13. Om en man mäter 180 cm och en kvinna 160 cm, vem är längre?
A) Mannen
B) Kvinnan
C) Ingen skillnad
D) Båda är lika långa
A

14. Används en linjal för att mäta?
A) Nej
B) Längd
C) Volym
D) Temperatur
B

15. Vad behöver du för att mäta vikten på ett föremål?
A) Linjal
B) Vågen
C) Mätkopp
D) Termometer
B

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du skulle mäta längden på din favoritleksak. Här kan eleven visa att de förstår hur man använder olika mätredskap och enheter.

2. Diskutera varför det kan vara bra att dokumentera sina mätresultat. Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över vikten av att ha noggranna data.

3. Vad kan skillnaden i resultat bero på om flera personer mäter samma föremål? Här kan eleverna resonera kring precision och noggrannhet i mätningar.

4. Giv exempel på situationer där en viss mätmetod kanske inte fungerar eller kan ge fel resultat. Frågan ger möjlighet att tänka kritiskt kring mätningar.

5. Om du har två objekt av olika längd, hur skulle du kunna använda dem för att lära någon annan om mätning? Här kan eleverna tänka på pedagogiska metoder för att förklara mätning.

6. Hur kan vi förbättra våra mätningar? Denna fråga uppmuntrar till diskussion om noggrannhet och metodval.

7. Vilka likheter och skillnader finns mellan att mäta vikt och att mäta längd? Frågan kan locka fram djupare resonemang om olika typer av mätningar.

8. Diskutera hur mätmetoder har förändrats över tid. Denna fråga ger en möjlighet att relatera mätning till teknologisk utveckling.

Bedömning

Provet kan bedömas på följande sätt:

  • Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng.
  • Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng, totalt 16 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).