Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 1. Matematik – Mätning och jämförelse

Lektionsplanering för Mätning och Jämförelse

Årskurs: 1
Ämne: Matematik
Tema: Mätning och jämförelse

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

I årskurs 1-3 ingår mätning och jämförelse av storlek, längd, vikt och volym i det centrala innehållet. Eleverna ska lära sig att använda olika redskap för att mäta, samt att kunna göra rimlighetsbedömningar i sina mätningar. Vidare ska de få erfarenhet av att jämföra objekt utifrån olika mått.

Kunskapskrav:

Eleven kan mäta och uppskatta längd och vikt med hjälp av lämpliga måttenheter och redskap. Eleven kan jämföra och diskutera resultat på ett begränsat sätt, samt göra rimlighetsbedömningar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till mätning (10 min)

  • Vad innebär mätning och varför är det viktigt?
  • Olika typer av mätningar (längd, vikt, volym).
  • Ge exempel på hur vi använder mätning i vardagen.

Praktiska mätövningar (15 min)

  • Introducera mätredskap som linjal och våg.
  • Låt eleverna mäta föremål (t.ex. pennor, böcker) med linjal.
  • Diskutera med eleverna om deras resultat och vad det kan betyda.

Jämförelse av mätresultat (10 min)

  • Låt eleverna jämföra sina mätningar med varandra.
  • Diskutera varför det kan finnas olika resultat och hur vi kan förbättra våra mätningar.
  • Lär dem att använda ord som längre, kortare, tyngre och lättare.

Skapa en mätjournal (15 min)

  • Eleverna får rita och skriva ner sina mätresultat i en mätjournal.
  • Låt dem jämföra sina journaler i små grupper.
  • Diskutera vikten av att dokumentera sina resultat.

Aktivitet

En aktivitet kan vara en “mätstafett” där eleverna delas in i grupper och får olika stationer där de ska mäta föremål. Varje station kan ha olika uppgifter, som att mäta längd, vikt, eller volym (t.ex. med vatten). Den grupp som är snabbast och noggrant dokumenterar sina resultat vinner.

Exit-ticket

  • Vad kan vi mäta? (Svar: Längd, vikt, volym)
  • Hur använder vi en linjal? (Svar: För att mäta längd)
  • Vad betyder det att jämföra? (Svar: Att se hur två eller flera saker står emot varandra)
  • Ge ett exempel på något som är längre än din penna. (Svar: T.ex. en bok)
  • Nämn en mätmetod. (Svar: Använda linjal, våg, eller mätkopp)

Hemuppgift

Eleverna får i hemuppgift att mäta tre olika föremål hemma (t.ex. en leksak, en bok, en sked).


Modern Tillbaka-knapp
×