Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 1. Matematik – Problemlösning

Lektionsplanering – Problemlösning i Matematik

Årskurs: 1
Ämne: Matematik
Tema: Problemlösning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Inom centralt innehåll för årskurs 1-3 ska eleverna lära sig att lösa matematiska problem och formulera egna problem. Det handlar om att utveckla strategier för att angripa och lösa olika typer av uppgifter samt att använda tal och algebra som ett sätt att uttrycka dessa problem. Eleverna ska också lära sig att reflektera över sina lösningar.

Kunskapskrav:

Eleven kan lösa uppgifter som är kopplade till vardagliga problem och kan använda grundläggande strategier för att beräkna och redovisa sina lösningar. Eleven kan också diskutera sina tankar och metoder med en viss säkerhet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till problemlösning (10 min)

  • Vad betyder det att lösa ett problem?
  • Vad är skillnaden mellan problem och uppgifter?
  • Ge exempel på problem som eleverna kan relatera till.

Strategier för problemlösning (15 min)

  • Introducera olika strategier som att rita, använda staplar eller gå steg för steg.
  • Öva med ett par exempel och låta eleverna diskutera de olika strategierna.
  • Visa att det ofta finns fler än en lösning.

Grupparbete med problemlösning (10 min)

  • Dela in eleverna i små grupper och ge dem ett problem att lösa.
  • Låt dem diskutera och välja en strategi att lösa problemet.
  • Efter problemlösning, diskutera gärna olika lösningar tillsammans i klassen.

Reflektion över problemlösning (15 min)

  • Låt eleverna reflektera över vad som hjälpte dem i sin problemlösning.
  • Diskutera varför vissa strategier fungerade bättre än andra.
  • Möt elevernas idéer och tankar om hur de kan förbättra sin problemlösning i framtiden.

Aktivitet

En aktivitet kan vara en “matematisk scavenger hunt” där eleverna ska lösa problem för att hitta ledtrådar runt om i klassrummet eller skolan. Varje lösning ska generera en ny ledtråd till nästa problem, med fokus på olika matematiska koncept. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad är ett problem inom matematiken? (Svar: En fråga som kräver en lösning)
  • Nämn en strategi för att lösa problem. (Svar: Rita, göra en lista, använda exempel)
  • Vad innebär det att reflektera? (Svar: Att tänka efter om något, för att lära sig mer)
  • Hur kan vi veta om vår lösning är rätt? (Svar: Genom att kontrollera och se om det stämmer)
  • Hur känns det när man löser ett problem? (Svar: Det kan kännas bra och givande)

Hemuppgift

Eleverna får i hemuppgift att hitta ett matematiskt problem i sin vardag och skriva ner det. De ska försöka lösa problemet och beskriva vilken strategi de använde. Detta låter eleverna…


Modern Tillbaka-knapp