Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 1. Matematik – Multiplikation och division

Provkonstruktion

Årskurs: 1
Ämne: Matematik
Tema: Multiplikation och division

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för och förmåga att använda multiplikation och division i grundläggande matematiska problem. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan relatera dessa räknesätt till varandra och lösa enklare uppgifter på ett rimligt sätt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 1-3 ska eleverna lära sig om multiplikation och division som grundläggande räknesätt. Undervisningen handlar om att förstå dessa operationer i förhållande till addition och subtraktion, samt att utveckla strategier för att lösa enklare problem relaterade till multiplikation och division. Eleverna ska också få träna på att göra rimlighetsbedömningar i sina beräkningar.

Kunskapskrav

Eleven kan lösa enklare problem med multiplikation och division och kan använda sig av både ord och symboler för att uttrycka sina tankar. Elevens förmåga att förklara sina lösningar samt göra rimlighetsbedömningar är också viktig.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder multiplikation?
A) Att subtrahera
B) Att addera ett antal gånger
C) Att dividera
D) Att multiplicera

2. Vad gör vi när vi dividerar?
A) Slår ihop två tal
B) Adderar tal
C) Delar upp något i lika stora delar
D) Multiplicerar tal

3. Om du har 4 grupper med 2 föremål, hur många föremål har du totalt?
A) 6
B) 8
C) 4
D) 2

4. Hur många äpplen får varje person om vi delar 12 äpplen mellan 4 personer?
A) 3
B) 2
C) 4
D) 6

5. Vad är sambandet mellan multiplikation och division?
A) De är orelaterade
B) De fungerar alltid på samma sätt
C) De är motsatta operationer
D) De används endast i addition

6. 5 x 3 = ?
A) 15
B) 10
C) 12
D) 13

7. Vilket av följande uttryck är en division?
A) 3 + 2
B) 4 x 5
C) 10 ÷ 2
D) 6 – 1

8. Vad är 3 x 4?
A) 12
B) 12
C) 8
D) 5

9. Om du har 20 kakor och delar dem mellan 5 personer, hur många kakor får varje person?
A) 4
B) 5
C) 4
D) 6

10. Vilken av dessa är en multiplikationsuppgift?
A) 10 – 2
B) 10 + 2
C) 5 x 5
D) 10 ÷ 2

11. Hur många gånger är 2 i 10?
A) 3
B) 5
C) 4
D) 2

12. Vad blir resultatet av 8 ÷ 2?
A) 6
B) 7
C) 4
D) 5

13. Om det finns 15 bollar i 3 lådor, hur många bollar finns det i varje låda?
A) 2
B) 5
C) 6
D) 5

14. 9 x 0 = ?
A) 9
B) 0
C) 1
D) 18

15. Vad betyder det att multiplicera?
A) Att addera ett antal gånger
B) Att dividera
C) Att subtrahera
D) Att kombinera mängder

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du skulle förklara multiplikation för en vän. (Syftet är att bedöma elevens förmåga att kommunicera och förklara sin förståelse)

2. Ge exempel på situationer i ditt liv där du har använt multiplikation. (Syftet är att eleverna ska kunna koppla undervisningen till verkliga livet)

3. Hur fungerar sambandet mellan multiplikation och division? Beskriv med egna ord. (Syftet är att utvärdera elevens djupförståelse av konceptet)

4. Vilka strategier kan du använda för att lösa multiplikations- och divisionsproblem? (Syftet är att få eleverna att reflektera över deras metoder och tänkande)

5. Hur känner du att du kan använda multiplikation och division för att lösa problem? Ge exempel. (Syftet är att eleverna ska kunna applicera sina kunskaper på nya situationer)

6. Diskutera betydelsen av rimlighetsbedömning när man löser matematiska problem. (Syftet är att elevens förmåga att reflektera över sitt eget tänkande)

7. Hur kan du se multiplikation och division i spel eller sport? Ge konkreta exempel. (Syftet är att knyta ihop ämnet med elevernas intressen)

8. Tänk på en utmanande multiplikations- eller divisionsuppgift. Hur har du löst den? (Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt och reflektera över sina problemlösningsförmågor)

Bedömning

Provets totalpoäng är 30. Faktafrågor ger 1 poäng var och resonerande frågor ger 3 poäng var.
För betyg E krävs 8 poäng (minst 2 poäng från resonerande frågor).
För betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp