Lektion. Åk. 1. Matematik – Multiplikation och division

Lektionsplanering i matematik

Årskurs: 1
Ämne: Matematik
Tema: Multiplikation och division

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

I årskurs 1-3 ska eleverna lära sig om multiplikation och division som grundläggande räknesätt. Undervisningen handlar om att förstå dessa operationer i förhållande till addition och subtraktion, samt att utveckla strategier för att lösa enklare problem relaterade till multiplikation och division. Eleverna ska också få träna på att göra rimlighetsbedömningar i sina beräkningar.

Kunskapskrav:

Eleven kan lösa enklare problem med multiplikation och division och kan använda sig av både ord och symboler för att uttrycka sina tankar. Elevens förmåga att förklara sina lösningar samt göra rimlighetsbedömningar är också viktig.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till multiplikation (10 min)

  • Vad betyder multiplikation och hur relaterar den till addition?
  • Visa exempel på multiplikation genom att gruppera föremål, t.ex. “3 grupper av 2”.
  • Diskutera situationer där multiplikation används, exempelvis i spel eller sport.

Praktiska övningar i multiplikation (15 min)

  • Eleverna får öva genom att använda konkreta föremål eller bilder för att skapa multiplikationsekvationer.
  • Arbeta i par för att komma på egna multiplikationsproblem.
  • Dela med sig av fynd och diskutera resultaten.

Introduktion till division (10 min)

  • Vad innebär division och hur fungerar det?
  • Använd konkreta exempel, exempelvis att dela upp ett antal föremål i grupper.
  • Förklara sambandet mellan multiplikation och division.

Praktiska övningar i division (15 min)

  • Ge eleverna uppgifter där de ska dela upp föremål lika mellan grupper.
  • Eleverna kan också arbeta med att lösa en division genom att räkna baklänges från multiplikationsresultat.
  • Avsluta med en gemensam diskussion om deras metoder och resultat.

Aktivitet

En aktivitet kan vara en “multiplikations- och divisionsstation” där eleverna får flytta sig mellan olika stationer. Varje station har en uppgift som är kopplad till multiplikation eller division, där de använder konkreta material eller spel för att förstärka sina kunskaper. Gärna med tidtagning för att öka engagemanget. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad betyder multiplikation? (Svar: Att addera ett antal gånger)
  • Vad gör vi när vi dividerar? (Svar: Vi delar upp något i lika stora delar)
  • Kan du berätta ett exempel på multiplikation? (Svar: 4 x 2 = 8)
  • Hur många grupper får vi om vi delar 12 äpplen mellan 4 personer? (Svar: 3 äpplen var)
  • Hur hänger multiplikation och division ihop? (Svar: De är motsatta operationer)

Modern Tillbaka-knapp