Ämne: Historia
Årskurs: Åk 9
Tid: Ej specificerad
Bedömning av elevens provsvar om den amerikanska revolutionen
Del 1: Orsaker till den franska revolutionen
Frankrike hade stora ekonomiska problem. Kungen och adeln betalade nästan inga skatter, medan vanliga människor fick betala mycket. Det var också ont om mat och folk svalt, särskilt på grund av dåliga skördar. Folket tyckte det var orättvist och ville ha ändring.
Del 2: Orsaker till den industriella revolutionen
Nya maskiner och uppfinningar gjorde att man kunde arbeta snabbare och mer effektivt. Jordbruket förbättrades, vilket gjorde att fler människor kunde flytta till städerna och jobba i fabriker. Storbritannien hade också mycket pengar från sina kolonier som hjälpte till.
Del 3: Händelser under den franska revolutionen
Det tredje ståndet, som var vanliga människor, ville bestämma mer. De bildade nationalförsamlingen och svor en ed att göra en ny grundlag. Folket stormade fängelset Bastiljen för att skaffa vapen. Kungen blev avsatt och Frankrike blev en republik. Sen var det många bråk och krig, till slut tog Napoleon makten.
Del 4: Maskiner som uppfanns under den industriella revolutionen
Spinning Jenny var en maskin som kunde spinna flera trådar samtidigt. Ångmaskinen gjorde att fabriker kunde ligga var som helst, inte bara vid vatten. Ånglok var ett tåg som drog många vagnar med varor.
Del 5: Konsekvenser efter den franska revolutionen
Många människor fick fler rättigheter och mer makt i samhället. Kungen togs bort och Frankrike blev en republik. Kyrkans makt minskade och alla blev tvungna att betala skatt.
Del 6: Konsekvenser efter den industriella revolutionen
Många började bo i städer och jobba i fabriker i stället för på gårdar. Samhället blev mer modernt med nya maskiner och transport. Folk fick nya jobb, men också hårdare arbetsvillkor ibland.
Del 7: Likheter mellan revolutionerna
Båda handlar om att vanliga människor ville ha mer makt och rättvisa. De kämpade mot de rika och mäktiga som bestämde över dem. Båda förändrade samhället mycket.
Bedömningsnivå
“`