Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Matematik
Tema: Multiplikation och Division
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att utföra grundläggande uppgifter inom multiplikation och division, samt att kunna tillämpa dessa begrepp i praktiska situationer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 2 ska eleverna fortsätta att utveckla sina kunskaper inom multiplikation och division. Undervisningen ska fokusera på att förstå och använda dessa räknesätt som en förlängning av addition och subtraktion. Eleverna ska också lära sig att känna igen mönster och jämföra resultat samt förbereda sig för problemlösning där multiplikation och division ingår.
Kunskapskrav
Eleven kan utföra och redovisa enklare uppgifter inom multiplikation och division, och kan använda matematiska begrepp med viss säkerhet. Eleven ska kunna beskriva sina lösningar och göra rimlighetsbedömningar.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är 3 x 5?
- A) 15
- B) 10
- C) 12
- D) 8
2. Hur många äpplen får varje barn om 12 äpplen delas mellan 4 barn?
- A) 2
- B) 3
- C) 4
- D) 5
3. Vad är 6 x 2?
- A) 12
- B) 8
- C) 14
- D) 10
4. Vad innebär division?
- A) Att multiplicera två siffror
- B) Att dela upp något i lika stora delar
- C) Att addera två siffror
- D) Att subtrahera två siffror
5. Vad är 20 delat med 5?
- A) 3
- B) 4
- C) 5
- D) 6
6. Om ett barn har 4 leksaker och får 3 till, hur många leksaker har barnet nu?
- A) 7
- B) 5
- C) 6
- D) 4
7. Vad är 8 x 2?
- A) 14
- B) 16
- C) 12
- D) 10
8. Hur många grupper om 2 kan man dela 10 föremål i?
- A) 3
- B) 5
- C) 10
- D) 2
9. Vad betyder multiplikation?
- A) Att addera en viss mängd flera gånger
- B) Att dela upp något
- C) Att subtrahera
- D) Att jämföra
10. Vad är tre gånger tre?
- A) 6
- B) 9
- C) 12
- D) 8
11. Vad kallas det när vi delar upp något i lika stora delar?
- A) Division
- B) Multiplikation
- C) Subtraktion
- D) Addition
12. Hur många gånger får man 5 i 25?
- A) 4
- B) 5
- C) 6
- D) 3
13. Vad är 15 delat med 3?
- A) 5
- B) 6
- C) 4
- D) 3
14. Om varje barn får 2 bollar och det finns 10 barn, hur många bollar behövs totalt?
- A) 18
- B) 16
- C) 20
- D) 25
15. Vad är 1 x 7?
- A) 6
- B) 7
- C) 8
- D) 9
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du skulle förklara vad multiplikation är för en vän. (Syftet är att se hur väl eleven kan förklara och beskriva matematiska begrepp.)
2. Ge ett exempel på en praktisk situation där division används. (Syftet är att bedöma elevens förmåga att koppla matematik till verkliga livet.)
3. Förklara skillnaden mellan multiplikation och addition. (Syftet är att undersöka elevens djupare förståelse för de två räknesätten.)
4. Hur kan man använda multiplikation för att lösa problem? Ge exempel. (Syftet är att se elevens analytiska förmåga och problemlösning.)
5. Varför är det viktigt att förstå både multiplikation och division? (Syftet är att få insikt i elevens reflektion kring matematikens betydelse.)
6. Beskriv ett personligt exempel där du har använt division i din vardag. (Syftet är att bedöma elevens förmåga att se matematik i sitt liv.)
7. Hur skulle du berätta för ett barn om hur man multiplicerar? (Syftet är att se elevens pedagogiska förmåga att förklara matematik.)
8. Resoner kring hur multiplikation kan hjälpa i andra ämnen, som naturlära eller geografi. (Syftet är att bedöma elevens förmåga att se sammanhang mellan ämnen.)
Bedömning
Faktafrågor bedöms med 1 poäng var, totalt 15 poäng, och resonerande frågor med 2 poäng var, totalt 16 poäng. För att få betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (inklusive 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (inklusive 5 poäng från resonerande frågor).