Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Matematik
Tema: Bråk och Decimaler
Syfte
Syftet med detta prov är att utvärdera elevernas förståelse för och kunskaper om bråk och decimaler, samt deras förmåga att jämföra och representera dessa i olika sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I årskurs 2 ska eleverna introduceras till begrepp som bråk och decimaler. Fokus ligger på att förstå vad bråk representerar som delar av helheter, samt att få en grundläggande förståelse för decimaler i olika sammanhang. Eleverna ska också lära sig att jämföra bråk och decimaler, och kunna uttrycka dem med hjälp av visuella representationer.
Kunskapskrav:
Eleven kan med viss säkerhet identifiera och förstå bråk och decimaler. Eleven kan också jämföra bråk och använda enklare begrepp i diskussion om bråk och decimaler.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är täljaren i bråket 2/3?
A) 2
B) 3
C) 4
D) 6
2. Vilket av följande är ett exempel på ett bråk?
A) 0,75
B) 1/4
C) 1,5
D) 2,0
3. Vad är decimalen 0,25 i bråkform?
A) 1/2
B) 1/4
C) 3/4
D) 2/5
4. Vilket bråk är större än 1/2?
A) 1/4
B) 3/4
C) 1/3
D) 2/5
5. Hur skriver man 1 och 3/4 som en decimal?
A) 1,3
B) 1,75
C) 1,25
D) 2,0
6. Vad är summan av 1/2 och 1/4?
A) 1/2
B) 3/4
C) 3/4
D) 1/4
7. Vilket av följande är ett exempel på en decimal?
A) 1/3
B) 0,5
C) 2/5
D) 3/8
8. Hur kan du visa att 0,5 är detsamma som 1/2?
A) Med en graf
B) Genom att använda en tårta
C) Med mat
D) Genom att skriva det på papper
9. Om du har 3/4 av en pizza, vad har du kvar om du äter 1/4 av den?
A) 0
B) 1/2
C) 1/4
D) 3/4
10. Vilka tal är bråk? (Välj två svar)
A) 2/3
B) 3/4
C) 1
D) 0,1
11. Vad är skillnaden mellan 1/2 och 2/3?
A) 1/6
B) 1/6
C) 1/2
D) 1/3
12. Om 1/4 är lika med 0,25, vad är 2/4?
A) 0,5
B) 0,5
C) 0,75
D) 1
13. Hur många delar är 1 hel om den delas i 8 delar?
A) 4
B) 8
C) 2
D) 1
14. Kan ett bråk vara större än 1? (Ja eller Nej)
A) Ja
B) Nej
C) Beror på
D) Aldrig
15. Vilken av följande är en korrekt bråkskrivning?
A) 0,5/1
B) 2/3
C) 1/0
D) 0/2
Resonerande frågor
1. Förklara med egna ord vad ett bråk är och ge ett exempel i vardagen. (Syftet är att låta eleverna visa förståelse för begreppet bråk.)
2. Jämför 1/3 och 1/2. Vilket är större och varför? (Syftet är att eleverna ska kunna resonera kring jämförelser av bråk.)
3. Hur kan vi använda både bråk och decimaler i ett verkligt exempel, exempelvis vid matlagning? (Syftet är att koppla begreppen till praktiska situationer.)
4. Beskriv hur en tårta kan delas upp i bråk och jämför det med hur samma tårta kan representeras med decimaler. (Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera och jämföra representasjoner.)
5. Förklara varför det är viktigt att kunna omvandla mellan bråk och decimaler. Ge exempel. (Syftet är att låta eleverna visa djupare förståelse för begreppens betydelse.)
6. Diskutera hur man kan visualisera bråk och decimaler. Vad är skillnaden? (Syftet är att eleverna ska kunna uttrycka sin uppfattning om visualisering och representation.)
7. Ge ett exempel på en situation där 2/5 kan representeras som en decimal. Hur skulle du göra? (Syftet är att låta eleverna reflektera över tillämpningen av bråk och decimaler.)
8. Resonera kring hur matematiken med bråk och decimaler påverkar vårt dagliga liv. (Syftet är att ge eleverna en möjlighet att koppla teorin till praktiken.)
Bedömning
Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera. Resonerande frågor ger 2 poäng var. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).