En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 2. Matematik – Statistik och Sannolikhet

Provkonstruktion

Årskurs: 2
Ämne: Matematik
Tema: Statistik och Sannolikhet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om grundläggande begrepp inom statistik och sannolikhet, samt deras förmåga att samla, sortera och presentera data.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 2 ska eleverna få förståelse för grundläggande statistik och sannolikhet. Undervisningen ska fokusera på hur man samlar in, sorterar och presenterar data. Eleverna ska också lära sig att förstå begrepp som sannolikhet och hur man använder dem i vardagliga situationer. De ska få öva på att göra beräkningar och använda statistiska data för att dra slutsatser.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet samla, sortera och presentera information och data. Eleven kan också göra rimliga bedömningar om sannolikhet och förstå hur sannolikhet kan tillämpas i olika situationer.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är statistik?
A) Insamling och analys av data
B) En typ av matte
C) Ett sätt att räkna
D) Ett spel

2. Vad är ett exempel på hur vi använder statistik?
A) Vi räknar antal av olika saker
B) Vi spelar spel
C) Vi sover
D) Vi går till skolan

3. Vilka två sätt kan vi använda för att presentera data?
A) Beräkningar och texter
B) Tabell och diagram
C) Räkning och läsning
D) Praktiska uppgifter och läxor

4. Vad betyder sannolikhet?
A) Att något alltid händer
B) Hur troligt något är att hända
C) Något som är omöjligt
D) En typ av spel

5. Vilken färg har en påse med 3 röda, 2 blå och 5 gröna kulor?
A) Blå
B) Grön
C) Röd
D) Gul

6. Vad är chansen att dra en röd kula ur en påse med flera färger?
A) Ingen chans
B) 100%
C) 50%
D) Beror på antal kulor

7. Hur presenterar vi data visuellt?
A) Genom att skriva
B) Med diagram
C) Med tal
D) Genom att rita

8. Vad kan vi använda statistik till?
A) Göra rimliga bedömningar
B) Fira födelsedagar
C) Sova
D) Räkna till 10

9. Vilket diagram visar hur många av varje alternativ som samlats in?
A) Tabell
B) Stapeldiagram
C) Rund diagram
D) Linjediagram

10. Vad händer när vi samlar in data från flera personer?
A) Vi får en större bild av resultaten
B) Ingen skillnad
C) Vi får bara en åsikt
D) Vi kan inte använda den

11. Vilka av följande alternativ används för att samla in data?
A) Frågeundersökningar
B) Textbok
C) Internet
D) Spel

12. Vad är exempel på sannolikhet i vardagen?
A) När man dåligt minns något
B) Hur troligt det är att det regnar imorgon
C) När man går till mataffären
D) Att man äter

13. Kan vi jämföra resultat av statistik?
A) Bara om de är lika
B) Nej, aldrig
C) Ja, för att se skillnader
D) Bara i vårt huvud

14. Vad kan hjälpa oss att förstå resultat i statistik?
A) Att gissa
B) Att analysera data
C) Att leka med kulor
D) Att rita

15. Hur kan vi presentera data från våra klasskamrater?
A) Genom att prata
B) Med diagram och tabeller
C) Genom att gissa
D) Bara skriva

Resonerande frågor

1. Hur kan vi använda statistik i vår vardag, ge exempel?
Syftet är att eleverna ska koppla teori till praktik och nyansera sin förståelse av statistik.

2. Varför är det viktigt att kunna bedöma sannolikhet i olika situationer?
Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över sannolikhetens betydelse i beslut och händelser.

3. Hur kan man samla in data på andra sätt än i klassrummet?
Eleverna ges möjlighet att tänka kreativt och utanför ramarna för klassrumsarbete.

4. Diskutera hur diagram hjälper oss att förstå data bättre.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt om metoder för datavisualisering.

5. Hur kan vi använda statistik för att göra beslut i vårt liv?
Syftet är att låta eleverna förstå dataanvändning i beslutsfattande.

6. Vad innebär det att en sannolikhet är 50%?
Frågan hjälper till att klargöra grundläggande begrepp om sannolikhet.

7. Ge exempel på hur falska statistiska uppgifter kan påverka oss.
Eleverna reflekterar över statistikens makt och påverkan i samhället.

8. Hur skulle du presentera dina insamlingar av data för någon utanför klassen?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka på kommunikation och presentation i en större kontext.

Bedömning

Faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger upp till 3 poäng per fråga, där resultaten bedöms utifrån djup och tydlighet i resonemanget.

För att nå E-nivå krävs minst 8 poäng totalt, för C-nivå krävs minst 12 poäng (varav 3 poäng från resonerande frågor) och för A-nivå krävs minst 18 poäng (varav 5 poäng från resonerande frågor).


×