Prov i Matematik
Årskurs
2
Ämne
Matematik
Tema
Mätning och uppskattning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av mätning och uppskattning i matematik, samt deras förmåga att använda mätredskap korrekt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 2 ingår mätning och uppskattning av längd, vikt och volym som centrala delar av matematikundervisningen. Eleverna ska lära sig att använda olika typer av mätredskap, utföra mätningar och göra rimlighetsbedömningar. Dessutom ska de få förståelse för hur uppskattningar kan tillämpas i vardagen.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet mäta och uppskatta längd och vikt, samt diskutera resultaten. Eleven kan också använda lämpliga måttenheter och redskap vid mätningar.
Prov
Faktafrågor
1. Vad används en linjal till?
A. Att väga saker
B. Att mäta längd
C. Att mäta tid
D. Att mäta volym
2. Vilket mätredskap används för att mäta vikt?
A. Linjal
B. Vågen
C. Mätkopp
D. Termometer
3. Vad betyder volym?
A. Mängden av något
B. Utrymmet ett föremål upptar
C. Längden på ett föremål
D. Vikten av ett föremål
4. Hur kan vi uppskatta längd?
A. Genom att använda referensobjekt
B. Genom att alltid mäta exakt
C. Genom att gissa utan någon anledning
D. Genom att fråga en vän
5. Vilken enhet kan vi använda för att mäta vikt?
A. Meter
B. Kilogram
C. Liter
D. Centimeter
6. Vad är ett exempel på mätning av volym?
Använda en skala för att väga en bok
Fylla en kopp med vatten
Mäta längden på en blyertspenna
Räkna antalet böcker på en hylla
7. Vad kan vi mäta med en mätkopp?
A. Längden på ett föremål
B. Volymen av en vätska
C. Vikten av en frukt
D. Tempot i en tävling
8. Varför är det viktigt med uppskattningar?
A. För att skapa förvirring
B. För att kunna fatta snabba beslut
C. För att undvika att mäta
D. För att alltid få rätt resultat
9. Vilka två mätningar gör vi när vi väger något?
A. Längd och volym
B. Vikt och enhet
C. Tid och längd
D. Temp och volym
10. Hur mäter vi längden på något?
A. Genom att väga det
B. Genom att jämföra det med något annat
C. Genom att använda en linjal
D. Genom att använda en kopp
11. Vad är en noggrann uppskattning?
A. En kvalificerad gissning baserat på erfarenhet
B. Att alltid vara korrekt i sina mätningar
C. Att förutse något utan information
D. En gissning utan grund
12. När använder vi mätredskap?
A. När vi bara vill skratta
B. När vi vill göra exakta mätningar
C. När vi inte har något annat att göra
D. När vi är osäkra på resultaten
13. Vad gör vi när vi jämför mätningar?
A. Vi uppskattar hur mycket vi kan se
B. Vi diskuterar skillnaderna mellan dem
C. Vi glömmer resultaten
D. Vi mäter igen utan syfte
14. Vad kan vi använda för att mäta volym?
A. En linjal
B. En våg
C. En mätkopp
D. En tesked
15. Vad innebär mätning?
A. Att bestämma längd, vikt eller volym
B. Att bara gissa utan att mäta
C. Att ha roligt med tal
D. Att diskutera mätprecision
Resonerande frågor
1. Beskriv en situation i ditt liv där mätning är viktig. (Syftet är att se hur eleverna tillämpar kunskapen.)
2. Hur kan olika mätredskap påverka resultatet? (Syftet är att förstå vikten av rätt redskap.)
3. Varför tror du att uppskattningar kan vara mer praktiska än exakta mätningar ibland? (Syftet är att få eleverna att reflektera över användningen av uppskattningar.)
4. Diskutera skillnaderna mellan exakt mätning och uppskattning i exempelvis matlagning. (Syftet är att knyta an till vardagliga situationer.)
5. Ge exempel på hur vi använder mätning i skolan. (Syftet är att koppla undervisningen till verkligheten.)
6. Hur kan vi förbättra våra uppskattningar och mätningar över tid? (Syftet är att uppmuntra till utveckling och reflektion.)
7. Diskutera varför olika situationer kan kräva olika mätmetoder. (Syftet är att se hur eleverna använder sin kritiska tänkande.)
8. Vilket mätredskap tycker du är mest användbart i vardagen och varför? (Syftet är att få eleverna att tänka på praktiska tillämpningar.)
Bedömning
Faktafrågor ger totalt 15 poäng (1 poäng per fråga), medan resonerande frågor ger 3 poäng per fråga. För betyg E krävs 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).