Lektionsplanering: Geometri och Former
Årskurs: 3
Ämne: Matematik
Tema: Geometri och Former
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion ska eleverna arbeta med att identifiera, benämna och beskriva olika geometriska former och deras egenskaper. De kommer också att få lära sig om begrepp som omkrets och area, samt hur man kan använda former i praktiska situationer.
Kunskapskrav
Eleven kan identifiera och beskriva geometriska former och deras egenskaper, samt kunna använda dessa i enkla problemlösningar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till geometriska former (10 min)
- Presentera vanliga geometriska former (kvadrat, rektangel, triangel, cirkel) med bilder.
- Diskutera egenskaper som antal sidor och hörn för varje form.
- Be eleverna att ge exempel på var de ser dessa former i sin omgivning.
Grupparbete: Former i miljön (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppgift att gå ut och observera och dokumentera geometriska former i skolans närmiljö.
- Be dem att rita av eller ta bilder av formerna och notera deras egenskaper.
- Låt varje grupp presentera sina fynd för klassen.
Aktivitet: Skapa former med material (15 min)
- Ge eleverna olika material (stänger, snören, papper) och låt dem skapa sina egna geometriska former.
- Be dem att beräkna omkretsen av sina skapade former.
- Låt varje elev visa sin skapelse och förklara vilken form det är och dess egenskaper.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta dagens lektion och diskutera varför det är viktigt att förstå geometriska former.
- Fråga eleverna vilket som var deras favoritform och varför.
- Ge dem exempel på hur de kan se former i sina dagliga liv.
Aktivitet
Eleverna kan delta i en stationär aktivitet där olika stationer inrättas med uppgifter relaterade till att identifiera, rita och skapa geometriska former. Varje station har en specifik uppgift, och eleverna roterar mellan dem för att utforska geometrins värld.
Exit-ticket
- Vad är en triangel? Svar: En geometrisk figur med tre sidor och tre hörn.
- Hur många sidor har en kvadrat? Svar: Fyra sidor.
- Kan du nämna en form med en rund sida? Svar: Cirkel.
- Vad betyder omkrets? Svar: Avståndet runt en figur.
- Var i din omgivning ser du former? Svar: T.ex. fönster (rektanglar) eller bord (kvadrater).
Hemuppgift
Eleverna ska skapa ett “Geometri-album” där de ritar och namnger minst fem olika geometriska former, och skriver ner egenskaperna hos varje form. Detta ska fungera som en förstärkningsuppgift och kan göras som en läxa för dem som varit borta.
Citat
“Matematik är konsten att ge samma namn åt olika saker.” – Henri Poincaré (1854-1912)
Detta citat illustrerar hur matematik och geometri handlar om att förstå och namnge strukturer och former i vår värld, vilket kan inspirera elever att se skönheten i matematiken.
Nästa lektion
Ett tema för nästa lektion kan vara “Tid och Klockan”, där eleverna får lära sig att läsa av.