Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 3. Matematik – Multiplikation och Division

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Matematik

Tema: Multiplikation och Division

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och färdigheter i multiplikation och division, samt deras förmåga att lösa problem som involverar dessa matematiska räknesätt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets centrala innehåll avser att testa kunskaper om att introducera och arbeta med multiplikation och division i talområdet 0-100. Eleverna ska få möjlighet att visa sina färdigheter i att lösa problem som involverar multiplikation och division samt förstå de begrepp som ligger till grund för dessa räknesätt.

Kunskapskrav

Provets kunskapskrav fokuserar på att eleven kan:

  • Förstå och använda multiplikation för att lösa problem.
  • Förstå och använda division för att lösa problem.
  • Redovisa sina lösningar på ett begripligt sätt.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är resultatet av 5 x 6?

  • A) 30
  • B) 35
  • C) 25
  • D) 36

2. Om du har 24 godisar och delar dem mellan 8 personer, hur många godisar får varje person?

  • A) 3
  • B) 4
  • C) 2
  • D) 6

3. Vad är 12 ÷ 3?

  • A) 4
  • B) 3
  • C) 6
  • D) 9

4. Vilken multiplikation ger resultatet 42?

  • A) 7 x 6
  • B) 7 x 5
  • C) 6 x 7
  • D) 8 x 5

5. Vad är 8 x 4?

  • A) 24
  • B) 32
  • C) 28
  • D) 36

6. Hur många är 45 delat med 9?

  • A) 4
  • B) 5
  • C) 6
  • D) 7

7. Vad är 6 x 7?

  • A) 42
  • B) 36
  • C) 48
  • D) 54

8. Om du multiplicerar 9 med vilket tal får du 81?

  • A) 9
  • B) 8
  • C) 7
  • D) 10

9. Dela 100 i 4 lika stora delar. Hur mycket blir varje del?

  • A) 25
  • B) 20
  • C) 50
  • D) 40

10. Vilket av följande är en korrekt multiplikation?

  • A) 5 x 12 = 56
  • B) 6 x 7 = 42
  • C) 4 x 9 = 38
  • D) 3 x 5 = 18

11. Vad är 10 ÷ 2?

  • A) 5
  • B) 2
  • C) 10
  • D) 4

12. Om du har 36 bollar och delar dem mellan 6 barn, hur många bollar får varje barn?

  • A) 6
  • B) 5
  • C) 7
  • D) 4

13. Vad är resultatet av 15 x 3?

  • A) 45
  • B) 35
  • C) 55
  • D) 60

14. Vad är 18 ÷ 2?

  • A) 6
  • B) 9
  • C) 12
  • D) 8

15. Vad är 12 x 5?

  • A) 60
  • B) 50
  • C) 70
  • D) 80

Resonerande frågor

1. Beskriv vad multiplikation betyder och ge ett eget exempel. Syftet är att eleverna ska visa djup förståelse för multiplikation.

2. Förklara hur division är kopplat till multiplikation och ge ett exempel. Syftet är att belysa samband mellan räknesätten.

3. Ge ett exempel på ett ordproblem som involverar både multiplikation och division och förklara hur du löser det. Syftet är att testa elevernas förmåga att tillämpa sina kunskaper i praktiska situationer.

4. Beskriv en situation i vardagen där du kan använda multiplikation och hur du skulle göra det. Syftet är att se hur eleverna kan koppla sitt lärande till verkliga livet.

5. Jämför och kontrastera multiplikation och division. Vilka är likheterna och skillnaderna? Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring matematiska begrepp.

6. Berätta för klassen hur du använde multiplikation eller division under veckan och vad du lärde dig av det. Syftet är att uppmana till reflektion kring deras egna erfarenheter.

7. Hur kan du använda multiplikation i ett sportsammanhang? Ge ett konkret exempel. Syftet är att göra kopplingar till elevernas intressen.

8. Skapa och lös ett eget math-problem som involverar både multiplikation och division. Beskriv dina tankar när du löser det. Syftet är att stimulera kreativt tänkande och problemlösning.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängfördelning:

  • Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (totalt 15 poäng).
  • Resonerande frågor: 2 poäng per rätt och väl motiverat svar (totalt 16 poäng).

För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyget A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp