Lektionsplanering i Matematik
Årskurs: 3
Ämne: Matematik
Tema: Multiplikation och Division
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om att introducera och arbeta med multiplikation och division i talområdet 0-100. Eleverna ska få utveckla sina färdigheter att lösa olika typer av problem som involverar multiplikation och division samt förstå begreppen som ligger till grund för dessa räknesätt.
Kunskapskrav
Eleven kan förstå och använda multiplikation och division för att lösa problem och kan redovisa sina lösningar på ett begripligt sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till multiplikation (10 min)
- Förklara vad multiplikation är, tillsammans med dess symboler och hur det kan ses som upprepad addition.
- Ge exempel på multiplikationstabletter (t.ex. 2 x 3 = 6) och illustrera med bilder eller konkreta föremål, som grupper av block.
Praktiska övningar: Multiplikationsspel (15 min)
- Låt eleverna arbeta i par med ett kortspel där de drar två kort och multiplicera tärningsresultatet.
- Be dem kontrollera sina svar med varandra och diskutera vilken strategi de använde för att komma fram till sina svar.
- Samla klassen och dela några av de mest intressanta lösningarna.
Introduktion till division (10 min)
- Förklara vad division är och visa hur det är kopplat till multiplikation (exempel: 12 ÷ 4 = 3 eftersom 4 x 3 = 12).
- Illustrera vanlig delning med hjälp av konkreta exempel, exempelvis dela upp 12 bollar i 4 lika stora grupper.
Aktivitet: Delningsutmaning (15 min)
- Dela in klassen i små grupper och ge dem praktiska uppgifter där de ska dela saker i lika stora portioner (t.ex. dela upp skumgodis eller andra småföremål).
- Låt varje grupp presentera hur mycket de delade upp och hur de kom fram till sina resultat.
- Följ upp med en gemensam diskussion om de olika tillvägagångssätten.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om multiplikation och division.
- Diskutera hur de kan använda dessa färdigheter i sina vardagliga liv (t.ex. när de handlar eller delar på saker med vänner).
- Ge dem exempel på ordproblem som de kan lösa med multiplikation eller division.
Aktivitet
Eleverna kan delta i en “Matematikjakten” där de genomför uppgifter som kombinerar både multiplikation och division i en spännande tävling. Varje uppgift ger poäng och den grupp som samlar mest poäng vinner. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad är multiplikation? Svar: Att lägga ihop ett tal flera gånger.
- Vad är division? Svar: Att dela något i lika stora delar.
- Ge ett exempel på ett multiplikationsproblem. Svar: 4 x 5 = 20.
- Hur många är 20 delat med 4? Svar: 5.
- När kan vi använda multiplikation i vardagen? Svar: Vid köp av flera varor eller sportaktiviteter.
Hemuppgift
Ge eleverna i uppgift att skapa en egen “Multiplikations- och divisionsbok” med olika exempel på multiplikation och division, inklusive bilder och exempel på hur dessa räknesätt används i det dagliga livet. Detta kan fungera både som läxa och som en kompletteringsuppgift för dem.