“[Planering]. Spanska. Lektionsplaneringar för nybörjare. (5 lektioner). [Åk 3-6]”

“`html

Ämne: Spanska

Årskurs: Grundskola årskurs 3-6

Tid: 15 minuter per lektion

Lektionsplaneringar för Spanska Nybörjare

Instruktioner: Nedan följer fem korta lektionsplaneringar för spanska nybörjare, vardera på ca 15 minuter, för lektion 1-5. Varje lektion inkluderar mål, moment och förslag på arbetsblad.

Lektion 1: Introduktion – Spanska alfabetet och uttal

Mål:

Eleven ska kunna känna igen och uttala spanska alfabetets bokstäver.

Moment:

  • Presentation av alfabetet på spanska (bokstäver och uttal) (5 min)
  • Lyssna och repetera alfabetet tillsammans (5 min)
  • Enkla övningar, t.ex. para ihop bokstav med ljud (5 min)

Förslag arbetsblad:

  • Alfabetet med bokstäverna och plats att rita eller skriva saker som börjar på bokstaven
  • Diktatkort med bokstäver för uttalsträning

Lektion 2: Hälsningsfraser och presentationer

Mål:

Eleven ska kunna använda och förstå enkla hälsningsfraser.

Moment:

  • Introduktion av hälsningsfraser (Hola, Buenos días, ¿Cómo estás?) (5 min)
  • Praktisk övning parvis för att hälsa och presentera sig (5 min)
  • Läraren visar/förklarar skillnaden mellan formellt och informellt (5 min)

Förslag arbetsblad:

  • Dialogmall för hälsning och presentation
  • Ordförklaringar och bilder kopplade till hälsningsfraser

Lektion 3: Färger och enkla adjektiv

Mål:

Eleven ska kunna namnge och använda färger på spanska tillsammans med enkla adjektiv.

Moment:

  • Genomgång av grundläggande färger (5 min)
  • Parövning: Beskriva färger på olika föremål (5 min)
  • Färgläggningsövning med spanska färgnamn (5 min)

Förslag arbetsblad:

  • Färgruta med färgnamn på spanska
  • Bild att färglägga efter instruktioner på spanska

Lektion 4: Siffror 1-20

Mål:

Eleven ska kunna räkna och känna igen siffror 1-20 på spanska.

Moment:

  • Genomgång med tal och skrift för siffrorna (5 min)
  • Enkel räkneramsa tillsammans (5 min)
  • Övning med siffror i praktiska sammanhang, t.ex. antal saker (5 min)

Förslag arbetsblad:

  • Sifferlista med uttalsguide
  • Övningar där man skriver siffror och räknar bilder

Lektion 5: Frågeord och enkla frågor (Vad? Vem? När?)

Mål:

Eleven ska förstå och kunna ställa enkla frågor med frågeorden qué, quién, cuándo.

Moment:

  • Introduktion till frågeorden (5 min)
  • Övning i att formulera och besvara enkla frågor (5 min)
  • Kort dialogövning i par (5 min)

Förslag arbetsblad:

  • Lista med frågeorden och exempel på frågor
  • Fyll i blanks med passande frågeord

Vill du att jag sätter ihop detta i en professionell Word-fil med all text och arbetsbladsförslag? Eller vill du ha arbetsblad och lektionsplanering skickat som separata filer?

“`


Modern Tillbaka-knapp