Lektionsplanering
Årskurs: 4
Ämne: Matematik
Tema: Taluppfattning och Tals Användning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll fokuserar på att eleverna ska utveckla sin förståelse för naturliga tal, deras egenskaper och hur de används i olika sammanhang. Eleverna ska även få möjlighet att arbeta med talens användning i praktiska problem.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna använda naturliga tal i beräkningar och problemlösning. Dessutom ska eleven förstå talens placering på tallinjen och kunna jämföra olika naturliga tal.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till naturliga tal (10 min)
- Förklara vad naturliga tal är och ge exempel.
- Diskutera tallinjen och hur talen är placerade.
- Visa hur man jämför tal med hjälp av större än, mindre än och lika med.
Gruppdiskussion om talens användning (15 min)
- Ställ frågor kring hur eleverna använder tal i sin vardag.
- Ge exempel på hur tal används i olika sammanhang som pengar och tid.
- Samla in elevernas tankar och skapa en gemensam lista.
Praktisk övning med tal (15 min)
- Dela ut uppgifter där eleverna får använda naturliga tal i beräkningar.
- Låt eleverna arbeta i par för att lösa problem som involverar addition, subtraktion och jämförelser.
- Gå runt och ge stöd och feedback.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Diskutera vad eleverna har lärt sig under lektionen.
- Ställ frågor om hur de kan använda dessa kunskaper i sin vardag.
- Sammanfatta lektionen och ge en översikt över nästa lektion.
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper där de får skapa en affärsverksamhet. De ska använda naturliga tal för att räkna pengar, sätta priser på varor och redovisa sin försäljning. Denna aktivitet lär dem hur tal används i vardagen på ett konkret sätt. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad är ett naturligt tal?
- Svar: Naturliga tal är positiva heltal som 1, 2, 3, osv.
- Hur kan vi använda tal i vår vardag?
- Svar: Vi använder tal för att räkna pengar, tid och mängder.
- Vad betyder det att ett tal är större än ett annat?
- Svar: Det innebär att det första talet är mer än det andra talet.
- Hur kan vi visa tal på en tallinje?
- Svar: Genom att placera talen på deras respektive positioner i ordning.
- Ge ett exempel på när du har använt addition i ditt liv.
- Svar: Jag använder addition när jag räknar pengar, till exempel hur mycket jag har när jag handlar.
Hemuppgift
Eleverna ska räkna ut veckans utgifter baserat på hur mycket de spenderar varje dag. De ska skriva ner varje dags utgift och göra en sammanställning av den totala summan i slutet av veckan. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på detta förslag.