Lektion. Åk. 5. Matematik – Multiplikation och Division

Lektionsplanering för Matematik

Årskurs: 5

Ämne: Matematik

Tema: Multiplikation och Division

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att utveckla elevernas färdigheter i multiplikation och division med större tal. Eleverna kommer att få möjlighet att öva på uppställningsmetoder samt tillämpa sina kunskaper för att lösa praktiska problem.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna utföra multiplikation och division av flerledtal med korrekt uppställning samt kunna tillämpa dessa operationer i problemlösning.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till multiplikation (10 min)

  • Förklara vad multiplikation innebär och varför det är en viktig matematisk operation.
  • Ge exempel på multiplikationstabeller och hur de används för att lösa beräkningar.
  • Diskutera hur multiplikation kan ses som upprepade additioner.

Genomgång av division (15 min)

  • Förklara vad division handlar om och ge exempel på hur division används i praktiska situationer.
  • Visa hur man ställer upp en divisionsuppgift och vad resten (om det finns) innebär.
  • Diskutera sambandet mellan multiplikation och division som inverse operationer.

Praktisk övning med multiplikation och division (15 min)

  • Dela ut uppgifter som innehåller både multiplikations- och divisionsberäkningar med större tal.
  • Låt eleverna arbeta i par för att lösa uppgifterna samt diskutera metoder.
  • Gå runt och assistera med svåra uppgifter samt ge feedback.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Be eleverna dela med sig av sina strategier för att lösa uppgifter och vilka metoder de fann mest effektiva.
  • Diskutera hur multiplikation och division är användbara i vardagslivet, som budgetering eller matlagning.
  • Avsluta med att sammanfatta lektionens innehåll och ge en intro till nästa lektion.

Aktivitet

Eleverna får arbeta med ett “shop” spel där de fiktivt handlar varor. De ska beräkna sammanlagda kostnader genom multiplikation och dela upp kostnader baserade på hur många elever som deltar i köpet. Denna aktivitet kopplar teori till praktik.

Exit-ticket

  • Vad är multiplikation?
    Svar: Multiplikation är en matematikoperation där vi lägger ihop ett tal flera gånger.
  • Hur kan vi ställa upp en multiplikationsuppgift med tre siffror?
    Svar: Genom att använda kolumner för att multiplicera varje siffra steg för steg.
  • Vad betyder det att dividera ett tal?
    Svar: Att dela ett tal i lika delar och räkna hur många gånger ett tal går in i ett annat.
  • Kan du ge ett exempel på ett praktiskt problem där vi använder multiplikation?
    Svar: Att räkna ut totalpriser när vi handlar flera av samma vara.
  • Vad är sambandet mellan multiplikation och division?
    Svar: Division är den inversa operationen av multiplikation; det handlar om att dela upp ett tal som multiplicerats.

Hemuppgift

Eleverna ska skapa sina egna multiplikations- och divisionsuppgifter och byta med en klasskamrat för att lösa dem.


Modern Tillbaka-knapp