“[Planering]. Historia. Antikens påverkan på nutid och framtid. (5 v.). [Gymnasiet Nivå 1]”

“`html

Ämne: Historia

Årskurs: Gymnasiet, kurs Historia 1b (nivå 1b enligt GY25)

Tid: 5 veckor

Övergripande syfte med momentet

Att eleverna utvecklar sin historiska referensram och förmåga att analysera förändringsprocesser under antiken, med förståelse för antikens påverkan på nutid och framtid. Undervisningen ska också stärka elevernas förmåga att använda historisk metod – att söka, granska och värdera källor – och att förstå antikens kultur, samhällsstrukturer och idévärld.

Veckoplanering

Vecka 1 – Introduktion till antiken och dess tidskontext

  • Introduktion till antikens tidsperiod, geografiska utbredning (Grekenland och Romarriket)
  • Översikt av viktiga epoker: Arkaisk, Klassisk och Hellenistisk period; Romerska republiken och riket
  • Historiska begrepp: civilisation, polis, republik, kejsardöme
  • Diskussion: Antikens betydelse för västerländsk kultur – nutida spår och arv

Vecka 2 – Greklands samhälle, kultur och demokrati

  • Djupdykning i antikens Grekland: stadsstaten Aten och Sparta
  • Demokrati i Aten – hur fungerade den? Begreppet medborgarskap
  • Antikens filosofi och vetenskap – Sokrates, Platon, Aristoteles
  • Källkritiskt arbete: texter från antiken, textexempel från Platon eller Herodotos

Vecka 3 – Romarrikets framväxt och struktur

  • Romerska republikens uppkomst och expansion
  • Romerska samhällets struktur: patricier, plebejer, slavar
  • Romerska rättssystemet och lagar
  • Romersk kultur och religion
  • Källstudier: romerska lagtexter eller utdrag ur Tacitus

Vecka 4 – Kulturarv och antikens arv i eftertiden

  • Antikens konst, arkitektur och litteratur: kolosseum, akvedukter, epik och drama
  • Antikens filosofi och religion, inklusive mytologi
  • Historisk påverkan och arv i senare epoker och i vår tid
  • Reflektion och diskussion: Vad kan vi lära oss av antiken? Hur påverkar antiken oss idag?

Vecka 5 – Sammanfattning och elevpresentationer

  • Tala fram resultat av studier och källanalys i grupp- eller individuella presentationer
  • Sammanfattande diskussioner om antikens historiska betydelse
  • Kort skriftlig uppgift eller reflektion: “Antikens betydelse för vårt samhälle”

Centralt innehåll (utdrag relevant för antiken i Historia 1b, GY25)

  • Historiska förändringsprocesser under antiken
  • Samhällsstrukturer och idéer i antikens Grekland och Romarriket
  • Historisk metod: att bedöma och värdera källor från antiken
  • Kulturarvets betydelse och hur antiken formade västerländsk kultur och tankesätt
  • Att analysera historiska perspektiv och tolkningar för antiken

Förslag på arbetsformer och bedömning

  • Diskussioner och grupparbeten om antikens samhälle och ideologier
  • Källkritiskt arbete med urval av antika texter (översättningar)
  • Presentationer av teman, t.ex. demokrati, filosofi, romerska rättigheter
  • Skriftlig reflektionsuppgift kopplat till antikens arv och betydelse
  • Formativ feedback på muntliga och skriftliga prestationer enligt GY25 nivåer

Ytterligare stöd

Jag kan hjälpa dig utveckla en mer detaljerad lektionsplanering per vecka, skapa arbetsblad, bedömningsmatriser eller komplettera med elevuppgifter. Vill du att jag gör det? Vill du också ha detta dokument i Word-format?
Är det något särskilt fokus du vill ha i planeringen, t.ex. särskilda moment kring källkritik, samhällsstruktur eller idéhistoria?

“`


Modern Tillbaka-knapp