“`html
Ämne: Diktering av kort berättelse med fokus på ljudenlig stavning
Årskurs: Åk 4-6
Tid: 4 veckor
Översikt
Syftet med denna planering är att utveckla elevernas förmåga att stava ljudenligt genom att diktera korta berättelser.
Fokus kommer att ligga på språkutveckling och rättstavning.
Fokus kommer att ligga på språkutveckling och rättstavning.
Veckoplanering
Vecka | Aktivitet | Mål |
---|---|---|
1 | Introduktion till ljudenlig stavning | Förstå grunderna i ljudenlig stavning |
2 | Diktering av korta meningar | Öva på att skriva ljudenligt |
3 | Diktering av en kort berättelse | Tillämpa ljudenlig stavning i berättande |
4 | Reflektion och utvärdering | Bedöma framsteg och ge feedback |
Aktiviteter
Vecka 1: Introduktion till ljudenlig stavning
- Genomgång av ljud och bokstäver.
- Övningar med ljudkombinationer.
Vecka 2: Diktering av korta meningar
- Diktera meningar som eleverna skriver ner.
- Diskussion om stavning och ljud.
Vecka 3: Diktering av en kort berättelse
- Eleverna får en kort berättelse att diktera.
- Fokus på att använda ljudenlig stavning.
Vecka 4: Reflektion och utvärdering
- Eleverna reflekterar över sina framsteg.
- Ge och ta emot feedback.
Bedömningskriterier
Bedömning kommer att baseras på:
- Förmåga att stava ljudenligt.
- Förmåga att återge berättelsen korrekt.
- Aktivt deltagande i diskussioner och övningar.
“`