Lektionsplanering i Matematik
Årskurs: 8
Ämne: Matematik
Tema: Procent och förändringsfaktorer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Denna lektion kommer att fokusera på att förstå och beräkna procent, samt att använda begreppet förändringsfaktor i olika praktiska sammanhang. Eleverna kommer att lära sig hur procent används för att representera förändringar och jämföra storheter.
Kunskapskrav:
Eleven kan beräkna procent av olika storheter och använda förändringsfaktorer i problemlösning.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till procent (10 min)
- Förklara vad procent innebär och hur det representerar en del av ett helt.
- Diskutera vanligt förekommande situationer där procent används, såsom rabatter och räntor.
- Använd exempel såsom 25% av 200 och diskutera metoden för att beräkna det (multiplicera med 0,25).
Beräkning av procent (15 min)
- Gå igenom formler för att beräkna procent och hur man omvandlar mellan procent, bråk och decimaler.
- Låt eleverna öva på flera beräkningar där de ska ta reda på procent av olika tal, exempelvis i situationer med priser och rabatter.
- Diskutera vilka metoder som fungerar bäst i olika fall.
Tillämpning av förändringsfaktor (15 min)
- Definiera förändringsfaktor och ge exempel på hur det används i verkliga livet (ex: prisökning, befolkningsökning).
- Visa hur procentuell förändring kan representeras med en förändringsfaktor (ex: 20% ökning = 1,20).
- Eleverna får öva på att beräkna förändringar med hjälp av förändringsfaktorer.
Praktiska problem (10 min)
- Ge praktiska exempel där eleverna behöver beräkna procent eller tillämpa förändringsfaktorer (ex: potentiell rabatt, prisförändring).
- Arbeta i grupper för att lösa problemen och dela sina metoder.
- Sammanfatta resultaten och diskutera eventuella utmaningar i beräkningarna.
Aktivitet
Eleverna ska designa en “procenttabell” där de sammanställer olika produkter och deras priser med aktuella rabatter. De ska presentera sin tabell för klassen och visa hur de beräknat rabatterna. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad betyder procent?
Svar: Det betyder “per hundra” och används för att beskriva en del av en helhet. - Hur kan du beräkna 15% av 300?
Svar: Multiplicera 300 med 0,15, vilket ger 45. - Vad innebär förändringsfaktor?
Svar: Det är en faktor som används för att beskriva hur mycket något har ökat eller minskat.