Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Religion
Tema: Tro
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för begreppet tro, dess uttryck och betydelse inom olika religioner, samt deras förmåga att resonera kring likheter och skillnader mellan religioner.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i religionskunskap ska innefatta studier av religionens betydelse i människors liv samt olika sätt att uttrycka sin religiositet. Fokus ligger på ritualer, religiösa levnadsregler och heliga platser i kristendom, islam och judendom, samt centrala tankegångar kopplade till dessa traditioner. Undervisningen ska hjälpa eleverna att förstå likheter och skillnader mellan olika religioner och livsåskådningar samt analysera hur religioner framställs i media och hur dessa framställningar kan påverka samhället och individers identiteter.
Kunskapskrav
Eleven ska visa grundläggande kunskaper om religioner och för enkla resonemang om likheter och skillnader mellan religioner samt om vad religion kan betyda för människor. Dessutom ska eleven kunna redogöra för relationen mellan religion och samhälle.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande är en helig skrift inom judendomen?
A) Bibeln
B) Koranen
C) Tora
D) Veda
C) Tora
2. Vad innebär begreppet “tro”?
A) Att blint följa traditioner
B) En personlig övertygelse om något som inte kan bevisas
C) En samling av regler
D) Ett socialt påtryck från samhället
B) En personlig övertygelse om något som inte kan bevisas
3. Vilken tradition firas av muslimer under månaden Ramadan?
A) Fasta och bön
B) Julklappsutdelning
C) Chanukka
D) Påskmåltid
A) Fasta och bön
4. Vad kallas den plats där judarna samlas för att be?
A) Moské
B) Synagoga
C) Kyrka
D) Tempel
B) Synagoga
5. Vilket av följande är en central tanke inom kristendomen?
A) Återfödelse
B) Treenigheten
C) Karma
D) Nirvana
B) Treenigheten
6. Vilken religion är grundad av Muhammad?
A) Kristendom
B) Judendom
C) Hinduism
D) Islam
D) Islam
7. Vilken av följande etiska principer handlar om att behandla andra som man själv vill bli behandlad?
A) Gyllene regeln
B) Karma
C) Dualism
D) Konvertering
A) Gyllene regeln
8. Vad betyder “sekularisering”?
A) Att religion blir en del av det offentliga livet
B) Att religion får mindre betydelse i samhället
C) Att följa strikta religiösa traditioner
D) Att tvinga människor att följa en religion
B) Att religion får mindre betydelse i samhället
9. Vilken av följande är INTE en abrahamitisk religion?
A) Judendom
B) Kristendom
C) Islam
D) Buddhism
D) Buddhism
10. Vilken helig plats besöker muslimer under pilgrimsfärden?
A) Betlehem
B) Jerusalem
C) Mecka
D) Varanasi
C) Mecka
11. Vilken vigseltradition är vanlig inom kristendomen?
A) Dela på brödet
B) Akriti
C) Köpa en stjärna
D) Kollekt
A) Dela på brödet
12. Vilken av följande figurer är central inom buddhismen?
A) Jesus
B) Muhammad
C) Buddha
D) Abraham
C) Buddha
13. Vad dokumenterar berättelserna i Bibeln?
A) Enbart Jesus liv
B) Konversationer mellan anglar och människor
C) Mänsklighetens konto av relationen med Gud
D) Politisk historia
C) Mänsklighetens konto av relationen med Gud
14. Vilken av följande är en helig text inom islam?
A) Tora
B) Bibeln
C) Koranen
D) Guds ord
C) Koranen
15. Vad kallas det område i Jerusalem som är heligt för judar?
A) Al-Aqsa
B) Västra muren
C) Klippdomen
D) Golgata
B) Västra muren
Resonerande frågor
1. Vad betyder tro för dig? Beskriv kort din personliga relation till begreppet och hur det påverkar ditt liv. Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att reflektera djupt och personligt över sin egen tro.
2. Diskutera hur olika traditioner inom religioner kan påverka individers liv. Denna fråga uppmanar eleverna att utforska olika kulturella och personliga aspekter av tro.
3. Jämför hur tro kan skapa både gemenskap och konflikter i samhället. Här ges eleverna chansen att analysera komplexiteten i religionens roll i både positiva och negativa aspekter.
4. Hur kan media påverka vår bild av religioner? Frågan syftar till att ge eleverna en förståelse för hur representationer av religion kan forma samhällsnormer och individers identiteter.
5. Vilken roll spelar religion i dagens samhälle? Eleverna ges möjlighet att resonera kring religionens påverkan på samtida värderingar och normer.
6. Reflektera över skillnaderna mellan religion och livsåskådningar. Syftet är att möjliggöra djupgående analys om vad som definierar religion och hur livsåskådningar kan vara olika men ändå relaterade.
7. Hur kan vi förstå och respektera olika troende och deras traditioner? Här ges eleverna chansen att resonera kring betydelsen av interreligiös dialog och respekt.
8. Vilket ansvar har samhället när det gäller att skapa en inkluderande miljö för alla trosuppfattningar? Denna fråga öppnar för diskussion om sociala rättigheter och skydd av minoriteter.
Bedömning
Faktafrågor ger högst 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng.
Resonerande frågor ger högst 12 poäng, där varje svar bedöms i relation till djup och relevans.
För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).