“[Planering]. Modersmål. Veckoplanering för åk 4-6. (3 v.). [Åk 4-6]”

“`html

Din veckoplanering Modersmål åk 4-6 – M.K. Ciurlionis – mission

body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}

h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
font-size: 24px;
font-weight: bold;
}

h3 {
color: #82895b;
font-size: 20px;
font-weight: bold;
}

h4 {
font-weight: bold;
}

.highlight {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}

ul, ol {
margin: 12px 0;
padding-left: 24px;
}

table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
margin: 20px 0;
}

th, td {
padding: 10px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}

th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: bold;
}

tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}

Ämne: Modersmål

Årskurs: åk 4-6

Tid: 40 minuter

Veckoplanering Modersmål åk 4-6 – M.K. Ciurlionis – mission (4 veckor)

Den här kursplaneringen i modersmål för årskurs 4-6 fokuserar på den litauiske konstnären M.K. Ciurlionis med temat “M.K. Ciurlionis – mission”. Under fyra veckor kommer eleverna att få lära sig om hans liv, konst och musik samt diskutera vad som gör hans konst unik. Parallellt med temat arbetar vi med nya ämnesspecifika ord och begrepp för att stärka ordförrådet kopplat till konst och kultur.

Sammanfattning av planeringen

Stadie Ämne Tidsperiod Antal veckor Lektioner/vecka Lektionslängd Ämnesblock och teman Läroplan
Åk 4-6 Modersmål Vecka 38 till 41 4 1 40 minuter Block 1: M.K. Ciurlionis liv och bakgrund (v 38), Block 2: Konsten och musik (v 39-40), Block 3: Varför unik? (v 41) Lgr22

Tidslinje:

  • Vecka 38: M.K. Ciurlionis liv och bakgrund
  • Vecka 39-40: Konsten och musiken
  • Vecka 41: Varför unik?

Block 1 vecka 38

Detta block introducerar M.K. Ciurlionis och hans liv. Eleven arbetar med läsförståelse, nya ämnesspecifika ord och muntlig återgivning av fakta kopplat till centralt innehåll i modersmål.
Lektion Tema Vecka
1 M.K. Ciurlionis födelse och liv 38

Lektion 1

Mål: Eleven ska kunna återge grundläggande fakta om M.K. Ciurlionis liv och platsen där han föddes. Eleven ska också lära sig och använda nya ord som är kopplade till konstnärens liv.

Aktiviteter:

  • Läsning av en kort faktatext om Ciurlionis liv och bakgrund.
  • Genomgång av nya ord och begrepp relaterade till temat med stödmaterial.
  • Diskussionsövning i par där eleverna övar muntlig återgivning.

Block 2 vecka 39 till 40

Eleverna undersöker Ciurlionis konst och musik och arbetar vidare med nya ord inom området. De får beskriva och reflektera över konstnärens uttryck.
Lektion Tema Vecka
2 M.K. Ciurlionis konstverk 39
3 M.K. Ciurlionis musik 40

Lektion 2

Mål: Eleven ska kunna beskriva några av Ciurlionis konstverk med hjälp av nya begrepp relaterade till konst och kultur.

Aktiviteter:

Lektion 3

Mål: Eleven ska kunna uttrycka sina intryck av Ciurlionis musik både muntligt och skriftligt.

Aktiviteter:

Block 3 vecka 41

Eleverna resonerar kring vad som gör Ciurlionis konstnärskap unikt och sammanfattar sina kunskaper samt använder tematisk vokabulär.
Lektion Tema Vecka
4 Varför var M.K. Ciurlionis unik? 41

Lektion 4

Mål: Eleven ska kunna resonera kring konstnärens unika uttryck och använda nya ord i sin muntliga och skriftliga framställning.

Aktiviteter:

Bedömning:

Bedömningen fokuserar på elevens förmåga att läsa och förstå sakprosatexter kopplade till temat samt att muntligt delta i diskussioner om innehållet. Bedömningen innefattar:

Denna bedömning är i linje med Lgr22:s betygskriterier för modersmål åk 4-6.

Jag skapar även en Word-fil (.docx) med professionell formatering och allt material som du kan redigera och anpassa efter behov. Filen är optimerad för Mac Pages-kompatibilitet.

Med vänliga hälsningar,
Allgot

“`

Tags: Planering

Modern Tillbaka-knapp