“`html
Ämne: Svenska djurs anpassning till naturen
Årskurs: Förskoleklass
Tid: Vecka 38
Block 1 – Anpassningar hos svenska djur
Syftet med detta block är att pedagogiskt undersöka och förstå hur svenska djur är anpassade till sin natur. Vi arbetar med observation, samtal och praktiska aktiviteter som stärker barnens förståelse av naturens variationer och djurens förmåga att anpassa sig.
Lektionstillfällen
Lektion | Tema | Vecka |
---|---|---|
1 | Introduktion till djurens anpassningar | 38 |
Lektion 1
Lektionssyfte: Introducera barnen till svenska djur och deras livsmiljöer med fokus på anpassningar. Barnen får lyssna på berättelser och se bilder på djur som älg, räv och ekorre, och samtala om vilka egenskaper djuren har som hjälper dem att klara vintern och hitta mat. Aktiviteten innehåller en laborativ station där barnen får jämföra päls, klor, och spår och diskutera varför djuren behöver dessa anpassningar.
Tabell Lektion – Centralt innehåll – Betygskriterium E
Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
---|---|---|
1 | Naturvetenskap – Djur och deras livsmiljöer och anpassningar. | Eleven kan beskriva enkla samband i naturen utifrån sina egna iakttagelser. |
Läroplan: Lgr22 Naturvetenskap för förskoleklass
Exempel på svenska djur och deras anpassningar
- Älg — Har tjock päls som skyddar mot kalla vintrar och stora klövar som hjälper den att gå i snö och mjuk mark.
- Räv — Har tät päls som skiftar färg efter årstid (rödbrun sommartid, gråvit vinterpäls) för kamouflage och värme.
- Ekorre — Samlar och gömmer nötter inför vintern, har fluffig svans som fungerar som värmeskydd och balans när den klättrar.
- Hare — Byter till vit vinterpäls för att smälta in i snön och undvika rovdjur.
- Bäver — Har vattenavvisande päls och kraftiga tänder för att bygga dammar och leva i vattenmiljö.
Praktiska material och metoder för att skapa djuren och deras anpassningar
- Älg
- Material: Brun filt eller tyg som päls, stora pappersbitar eller kartong till klövar.
- Skapa: Klipp ut klövar i kartong och fäst på pappersälgen. Filt kan användas som päls att känna på.
- Räv
- Material: Rött och vitt papper eller tygbitar, bomull eller fårull för vinterpäls.
- Skapa: Barnen kan klippa ut en rävform i papper och dekorera med tygbitar för päls. Låt dem lägga på “vinterpäls” av bomull som de kan ta bort och sätta på.
- Ekorre
- Material: Brun modellera eller playdough för kropp, piprensare för svans och ben.
- Skapa: Forma kroppen med modellera och sätt fast piprensare som svans och ben. Eventuellt lägga små pappersnötter att samla.
- Hare
- Material: Vitt papper/tyg, bomull för vinterns päls, ögon av små knappar eller papper.
- Skapa: Klipp ut hare i papper och låt barnen klistra på bomull som vinterpäls.
- Bäver
- Material: Brun filt eller kartong, tyg för päls, modellera för tänder, plastbit för svans.
- Skapa: Forma bäverkropp i modellera eller kartong, fäst “päls” av filt. Använd vit modellera för att forma tänder.
Tips för genomförande
- Använd enkel och säker pysselmaterial som barnen kan hantera själva.
- Förbered förebilder och exempel som barnen kan inspireras av.
- Uppmuntra barnen att känna på olika material och fundera på varför just dessa hjälper djuren (t.ex. varm päls, hårda klövar).
- Läraren kan guida barnen steg för steg eller använda förberedda mallar för klipp och klistra.
Vill du att jag ska inkludera detta i lektionen eller skapa en separat instruktion med bilder och materiallista? Vill du ha det som Word-fil?
“`