“`html
Ämne: Samhällskunskap 1b
Årskurs: Gymnasiet Nivå 1
Tid: 60 minuter
Övningsuppgift: Analyserande uppgift om demokratins och diktaturens utmaningar och möjligheter
Instruktioner:
Arbeta enskilt och skriv utvecklade svar på följande frågor. Använd dina kunskaper från kursen och exempel från verkligheten.
Arbeta enskilt och skriv utvecklade svar på följande frågor. Använd dina kunskaper från kursen och exempel från verkligheten.
Frågor:
-
Utmaningar för demokratier:
Beskriv vilka utmaningar demokratier idag kan möta och ge exempel på varför dessa utmaningar kan hota demokratins funktion. -
Metoder i diktaturer:
Analysera de metoder diktaturer ofta använder för att behålla makten och hur dessa metoder påverkar samhället och individens frihet. -
Fördelar och nackdelar:
Diskutera vilka fördelar och nackdelar som finns med respektive styrelseform när det gäller att främja samhällsutveckling och medborgarnas välmående. -
Digitaliseringens påverkan:
Reflektera över hur digitalisering och tillgång till information kan påverka både demokratier och diktaturer. -
Utveckling av styrelseskick:
Avsluta med att resonera kring varför vissa länder utvecklas mot mera demokratiska styrelseskick medan andra går mot mer auktoritära sådana. Ge konkreta exempel där det är möjligt.
Tidsfördelning för lektionen (60 min):
- Presentation av uppgiften (5 min)
- Självständigt analysarbete och svarsskrivning (50 min)
- Kort gemensam reflektion och frågor (5 min)
Vill du att jag utformar denna uppgift professionellt i en Word-fil och kopplar den till Gy25:s kursplan för Samhällskunskap 1b?
“`