body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}
h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
font-size: 24px;
font-weight: bold;
}
h3 {
font-weight: bold;
font-size: 20px;
color: #4A7C59;
}
h4 {
font-weight: bold;
font-size: 18px;
color: #82895b;
}
.highlight {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}
ol, ul {
margin: 12px 0;
padding-left: 24px;
}
li {
margin: 6px 0;
line-height: 1.6;
}
.table-container {
margin: 20px 0;
overflow-x: auto;
border-radius: 8px;
box-shadow: 0 2px 4px rgba(0, 0, 0, 0.1);
}
table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
background-color: #ffffff;
font-size: 14px;
}
th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: bold;
padding: 12px 8px;
text-align: left;
border: 1px solid #82895b;
}
td {
padding: 10px 8px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}
tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}
Ämne: Naturguidning 1
Årskurs: Gymnasiet
Tid: 60 minuter
Lektionens syfte
Lektionens mål
- Eleverna ska förstå vad naturguidning innebär som ämne och yrkesområde.
- Eleverna ska känna till centralt innehåll: natur- och kulturmiljöer, utrustning, allemansrätten, säkerhet och livräddning.
- Eleverna ska reflektera över betydelsen av säkerhet och ansvar inom naturguidning.
- Eleverna ska koppla ämnet till sin egen naturupplevelse och personliga intressen.
Material
- Projektor och presentationsmaterial (PowerPoint eller liknande)
- Whiteboard eller blädderblock
- Frågekort för gruppdiskussion
- Eventuellt videoklipp eller bildserie om naturguidning (valfritt)
Tidsplan och innehåll
Tid (min) | Moment | Beskrivning |
---|---|---|
0–10 | Inledning | Kort repetition av förra lektionen och presentation av dagens mål och innehåll |
10–25 | Genomgång av ämnets syfte | Presentera kursens syfte med fokus på natur- och kulturmiljöer, säkerhet och guidning |
25–40 | Presentation av centralt innehåll | Gå igenom huvudområden: natur- och kulturmiljöer, utrustning, allemansrätten, säkerhet m.m. |
40–50 | Gruppdiskussion | Dela in klassen i små grupper. Diskutera frågan: Varför är säkerhet och ansvar viktigt? |
50–55 | Sammanfattning | Varje grupp delar med sig av sina tankar. Ta upp viktiga punkter på whiteboard |
55–60 | Reflektion | Kortsiktig individuell reflektion – hur kan jag relatera naturguidning till min vardag? |