“`html
Ämne: Svenska
Årskurs: Åk 9
Tid: 60 minuter
Han och honom – när använder man vad?
Denna lektion syftar till att förklara skillnaden mellan pronomenet han och honom, och när man ska använda dem i en mening. Lektionen är anpassad för elever i åk 9 med svårigheter i svenska.
1. Han
Han används när personen är subjekt i meningen. Subjektet är den som gör något i meningen.
Exempel:
- Han spelar fotboll. (Han = den som spelar)
- Han går till skolan.
- Han är snäll.
2. Honom
Honom används när personen är objekt i meningen. Objektet är den som blir utsatt för något eller som något sker med.
Exempel:
- Jag såg honom på skolan. (han är den jag såg, alltså objekt)
- Hon gav honom boken.
- Vi hjälpte honom.
Testa själv – Hur vet du?
Fråga dig själv: Är det personen som gör något? Då ska du använda han.
Är det personen som blir utsatt eller får något gjort med sig? Då ska du använda honom.
Är det personen som blir utsatt eller får något gjort med sig? Då ska du använda honom.
Extra tips
- I ett enkelt svar till en fråga som “Vem kom?” svarar man med Han.
- Men om du säger “Jag pratade med ___” ska du använda honom.
Övningar
Eleverna får fylla i rätt pronomen i följande meningar:
- ___ (Han/Honom) spelar fotboll.
- Jag såg ___ (Han/Honom) på skolan.
- Hon gav ___ (Han/Honom) boken.
Sammanfattning
Denna lektion ger en tydlig och enkel förklaring av när man använder han och honom. Genom exempel och övningar får eleverna möjlighet att praktisera och förstå skillnaden mellan subjekt och objekt i meningar.
Frågor och uppföljning
Vill du ha fler exempel, övningar eller en sammanfattning i form av en lektionsplanering anpassad för din klass? Jag hjälper gärna till!
“`