“[Lektion]. Svenska. Receptivt och produktivt ordförråd. [Åk 4-6]”

“`html

Ämne: Språk och Språkinlärning

Årskurs: Åk 4-6

Tid: 45 minuter

Förklaring: Receptivt och Produktivt Ordförråd

Receptivt ordförråd och produktivt ordförråd är två viktiga begrepp inom språk och språkinlärning. De beskriver olika sätt vi kan använda och känna igen ord i ett språk.

Receptivt ordförråd

Det receptiva ordförrådet är alla de ord vi förstår när vi hör eller läser dem, även om vi kanske inte själva använder orden i tal eller skrift. Det handlar alltså om att känna igen och begripa ord, utan att aktivt producera dem själva. Till exempel kan en elev förstå vad exempel betyder när hen ser ordet i en text, men kanske inte använder det i egna meningar.

Produktivt ordförråd

Det produktiva ordförrådet är de ord vi själva kan använda i tal och skrift. Det innebär att vi kan använda orden aktivt när vi uttrycker oss. Om en elev kan använda ord som exempel eller beskriva i egna meningar, tillhör dessa ord den produktiva delen av elevens ordförråd.

Sammanfattning

  • Receptivt ordförråd = Ord som man förstår när man hör eller läser dem.
  • Produktivt ordförråd = Ord som man själv kan använda aktivt i tal eller skrift.

Att utöka både det receptiva och det produktiva ordförrådet är viktigt för att utveckla god språkförståelse och förmåga att kommunicera.

Frågor och uppgifter

  1. Ge exempel på tre ord som du förstår men inte använder i tal.
  2. Försök att använda tre nya ord i egna meningar.
  3. Diskutera med en klasskamrat om skillnaden mellan receptivt och produktivt ordförråd.

Vill du att jag tar fram ett enkelt arbetsblad eller ordlista kring detta för en viss årskurs eller nivå? Eller kanske en faktatext anpassad för elever?

“`


Modern Tillbaka-knapp