“[Lektion]. Naturvetenskap. Ekosystem och näringsväv. [Åk 4-6]”

“`html

Ämne: Ekosystem och Näringsväv

Årskurs: Åk 4-6

Tid: 60 minuter

Aktivitet: Bygg en näringsväv med kort och rollspel

Syfte: Att eleverna ska förstå hur arter i ett ekosystem är beroende av varandra genom att själva skapa en näringsväv och se vilka konsekvenser förändringar kan få.

Material:

  • Bildkort eller papperskort med olika organismer i ett ekosystem (t.ex. växter, insekter, smådjur, rovdjur)
  • Snöre eller garn
  • Klädnypor eller liknande för att fästa snöret mellan korten

Gör så här:

  1. Dela in eleverna i grupper om 4-6 personer. Ge varje grupp en uppsättning kort med arter från ett specifikt ekosystem (skog, sjö etc.).
  2. Eleverna placerar ut korten på bordet.
  3. Med hjälp av garn och klädnypor kopplar de ihop korten för att visa vem som äter vem och på så sätt bygger de upp en näringsväv.
  4. Diskutera inom grupperna vad som händer om en art tas bort – vilka arter påverkas och hur?
  5. Avsluta med en gemensam diskussion om de olika näringsvävarna och ekologiska samband.

Koppling till centralt innehåll:

  • Ekosystemens struktur och funktion, energiflöden och näringsvävar.
  • Samband och beroenden mellan levande organismer.
Vill du ha en mer detaljerad lektionsplanering med koppling till läroplanen samt betygskriterier för en specifik årskurs eller skolform?
Vill du även ha förslaget i ett Word-dokument att ladda ner eller få skickat till din e-post?

“`


Modern Tillbaka-knapp